Какви емоции предизвиква балетът у младите артисти?

Какви емоции предизвиква балетът у младите артисти?

Нови изследвания в Португалия

Докато изследванията показват, че музикалното образование допринася за различни познавателни и емоционални ползи, резултатите изглеждат по-различно при обучението по танци и, в частност, по балет. Въпреки предимства като физическата подготовка, дисциплината и работата в екип, има и редица опасности. Рискът от хранително разстройство при танцьорите „е три пъти по-висок спрямо тези, които не се занимават с това изкуство ”. Проучването показва, че това предполага изострянето на психологическия натиск върху артистите.

Ново изследване в Португалия откри доказателства за точно такава динамична среда при учениците по балет. Изводите сочат, че в сравнение с връстниците си, които не са учили изкуства, танцьорите имат по-високи нива на „психологическа липса на гъвкавост" - състояние на ума, което се свързва с тревожност и депресивни симптоми при подрастващите. Учените Телмо Серано и Елена Амарал Ешпирито-Санто от Висшия институт по невропсихология „Мигел Торга” в Коимбра допълват, че балетистите „се ангажират прекалено с вътрешния си свят- емоции, мисли и спомени, което може да повлияе на настоящия момент, да увеличи страховете им от провал и да предизвика по-високо ниво на стреса”.

Изследването, публикувано в сп. „Психология на музиката”, обхваща 113 португалски младежи и девойки на възраст от 9 до 16 години. Учениците по танци са 33, по музика - 39, а 41 не са учили такива предмети. Младите хора попълват анкета със 17 въпроса, в които оценяват определени явления по десетобалната система. Резултатите показват, че тези, които се занимават с балет, са предразположени към перфекционизъм, силна критичност и взискателност, каквито получават от техните преподаватели. Именно те трябва да помислят за нови „когнитивни и поведенчески техники”, които да насърчават младите танцьори да изразяват чувствата си и да се забавляват, а не да натрупват негативни емоции. Учените достигат и до още един фактор: вниманието на родителите към бъдещите балетни артисти. Те трябва да бъдат ангажирани с вътрешния им свят и да развиват положителни качества у своите деца, които да бъдат показани със средствата на балетното изкуство.