„С Хосе Карерас сме истински приятели. Той прави нещо изключително, за да може все повече хора да се избавят от левкимията. Този човек е пример за това как една важна, известна и богата личност може да помага на хората”. Това заяви в ефира на Класик ФМ радио най-добрият испански рекламист на 20 век Луис Басат. 75-годишният каталунец е една от най-влиятелните личности в света на рекламата и идеен инициатор за създаването на песента „Приятели завинаги” /Amigos para siempre/, която Хосе Карерас и Сара Брайтман изпълниха по време на Олимпийските игри в Барселона през 1992г. В предаването „Сутрешно кафе” той разкри любопитни подробности около раждането на творбата, композирана от Андрю Лойд Уебър. „Аз назначих Хосе Карерас за музикален съветник на церемониите на Олимпийските игри...Присъствах и на двата най-важни момента след това- аудиозаписа и заснемането на видеоклипа. Успехът на песента беше впечатляващ!”, отбеляза Луис Басат. „Винаги съм се отнасял с уважение към музиката, защото самият аз бях музикант”, признава една от най-влиятелните личности в света на рекламата.
Луис Басат не пропусна да отбележи значимото място на българската музикална школа, чиито ярки представители постигат международни успехи. „Любопитното е, че има толкова български музиканти по света. Ако вземем предвид малкия брой хора в България, съотношението на музикантите на глава от населението изглежда висока. Вероятно се случва нещо във вашата страна, за да могат сънародниците ви да имат способността да стават отлични музиканти”, подчертава той.
Въпреки че е роден в Барселона, Луис Басат има български корени, но е космополит по призвание. Ръководил е най-големите рекламни и PR кампании в Испания и Латинска Америка. На 25-годишна възраст създава своята първа рекламна агенция, а през 1975г. основава Bassat & Asociados с трима души, половин клиент и ясно международно призвание. Луис Басат учредява Института за творческо развитие „Басат Огилви” и създава една от най-богатите частни колекции на модерно изкуство в Каталуния. Първата му книга, преведена на български език, носи заглавието „Креативността“. Изданието се базира на собствения път на изтъкнатия испански рекламист, както и на опита на изявени хора на изкуството в Испания. Книгата представя различни творчески насоки, които читателят може да използва на практика в своята професия, независимо каква е тя. На 27 февруари 2017г. от 19:00 ч. в литературен клуб „Перото” на НДК ще бъде представено и уникалното изследване „Завръщането на Басат”, написано от Висенс Виляторо и преведено от Елица Попова. И двете книги са издадени под знака на „Колибри”.
Какво е мястото на класическата музика в рекламата? Има ли заплахи за рекламата в съвременния свят? Чуйте отговорите на тези и други въпроси от интервюто на Георги Митов-Геми с Луис Басат в звуковите файлове под снимките вдясно.