Класическата музика като бизнес

Класическата музика като бизнес

Как се подготвят специалисти в музикалната индустрия?

Как се подготвят специалисти в музикалната индустрия? Как правилата на бизнеса помагат в класическата музика? В Ливърпул вече търсят отговори на тези въпроси, въвеждайки нова университетска специалност. Създава се цяла програма за обучение, чрез която ще бъде изучавана професионалната музикална индустрия. Университетът в Ливърпул и Кралската филхармония на града, които отдавна си партнират, сега слагат началото на нов следдипломен курс по тази все по-актуална тема. Първите студенти в новата магистърска програма на университета ще започнат обучението си през октомври 2017г. и ще имат занимания в продължение на една година. Те ще разглеждат най-важните аспекти на музикалния бизнес, като художествено планиране, изследване на публиката, музикално образование, маркетинг, комуникации, набиране на средства и бизнес модели. Освен това, те ще бъдат поставени и в „реални условия“, за да се запознаят с всички дейности на един професионален оркестър, като гостуват в Залата на Ливърпулската филхармония /Liverpool Philharmonic Hall/, която е дом на този най-стар професионален симфоничен оркестър във Великобритания. Бъдещите студенти ще могат да почерпят и от опита на оркестрантите „отвътре“ чрез серия от семинари на гостуващи музиканти от оркестъра. Изпълнителният директор на ансамбъла Питър Гардън обобщава: „Студентите от Великобритания и чуждестранните им колеги ще се възползват от обединените усилия на нашия оркестър и академичния опит, за да се превърнат в бъдещите поколения професионалисти в музикалната индустрия…“


Главен диригент на Кралската филхармония на Ливърпул е 40-годишният руснак Василий Петренко, който пое оркестъра преди десет години, а днес вече е Почетен доктор на Университета в Ливърпул. Ето как той описва ежедневната работа върху управлението на филхармонията, в интервю за „Российская Газета“ отпреди няколко години: „В Ливърпул, където от 2006г. ръководя Кралския филхармоничен оркестър, се опитвам ясно да балансирам репертоара“ – казва той. „Една седмица свирим Бетовен, а на следващата – Шостакович, после – Брамс или Сибелиус и т.н. Изнасяме по два-три концерта на седмица и трябва да пълним зала от 1800 места, тъй като от това пряко зависи съществуването на оркестъра, защото само една трета от бюджета се дотира от държавата… Ние печелим сами, и моят ден в Ливърпул е разписан до късно вечерта: репетиции, неформални срещи с публиката, с притежателите на абонаменти, ежедневни интервюта за пресата, работа със спонсорите. Успяхме да направим така, че днес всички наши концерти се предават пряко по радио Сlassic FM или BBC Radio 3… Основното е – постоянно да се работи с публиката и да се свири разнообразен репертоар, а не да предлагаш безкрай Пета симфония на Чайковски и Втория концерт на Рахманинов…“ За Василий Петренко правилата са ясни: „Оркестрите трябва да изработват парите си, да свирят нови програми и да привличат публика“.