Как звукозаписната индустрия почита Мстислав Ростропович

Как звукозаписната индустрия почита Мстислав Ростропович

Ако Мстислав Ростропович беше жив

Ако Мстислав Ростропович беше жив, в края на март щеше да навърши 90 години. За да отбележи тази важна годишнина, Deutsche Grammophon му посвети едно енциклопедично издание – колекция от 37 компактдиска, издадена на 6 януари 2017г. За първи път е обединено всичко, което „най-великият челист на всички времена“, както не се колебае да го определи звукозаписната компания, е документирал за Decca, Philips и разбира се, Жълтия лейбъл /Deutsche Grammophon/. Изкуството на Ростропович /27.III.1927-27.IV.2007/ е показано и в трите му роли – на виолончелист, пианист и диригент. Ето някои от тези легендарни записи: Концерта за чело от Дворжак с Херберт фон Караян и Берлинската филхармония от 1968г.; три версии на Шубертовия струнен квинтет с квартетите „Мелос“, „Емерсън“ и „Танеев“; известните му изпълнения с Бенджамин Бритън, Святослав Рихтер, Рудолф Серкин, Марта Аргерич, Ане-Софи Мутер, Михаил Плетньов; работата с диригентите Сейджи Озава и Бостънския симфоничен оркестър, редом с Мюнг-Вун Чунг и Оркестъра на Opéra Bastille; големите балети на Чайковски „Спящата красавица“ и „Лешникотрошачката“, които той дирижира на пулта пред Берлинските филхармоници и др. Съществен момент представляват и архивите с неговата съпруга Галина Вишневская, която той придружава не само като диригент в записите на „Тоска“ и „Дама Пика“, но и като пианист в камерни рецитали. Добавени са и подбрани записи от „трудни за откриване красиви бисове“. Deutsche Grammophon добавя и още нещо – емоционалния поглед на един от неговите прочути ученици, за когото образът на Слава /както е бил наричан от близките си/, живее и до ден днешен в неговото съзнание: „Всеки път, когато се упражнявам и се подготвям за концерт, аз мисля за моя незабравим учител с безгранична любов и благодарност. За мен Ростропович си остава квинтесенцията на виолончеловото майсторство“, Давид Герингас.