Една българка написа музика за Kennedy Space Center.    Пенка Кунева – сред най-успешните композитори и оркестратори в Холивуд

Една българка написа музика за Kennedy Space Center. Пенка Кунева – сред най-успешните композитори и оркестратори в Холивуд

Колко са жените - композитори в Холивуд?

Колко са жените - композитори в Холивуд? Задавали ли сте си този въпрос? “По-малко от 2%”, сподели в “Съботното сутрешно кафе с Радостина Узунова” българката Пенка Кунева, която от 17 години работи за голямата филмова индустрия в Холивуд и за една от най-успешните фирми за компютърни игри. “За сравнение жените - астронавти са 11%. Това ме накара да озаглавя втория си авторски албум “Жената астронавт”(The Woman Astronaut). Винаги съм се увличала по фантастиката и Космоса, а никога не съм писала музика за подобни филми. Дискът е едно лично пътешествие.” “Пътешествието” на Пенка към Холивуд започва през 1990 година, след завършването на Българската държавна консерватория, както тогава се наричаше Националната музикална академия “Панчо Владигеров”. “Заминах да уча композиция в университета “Дюк” с пълна стипендия. Това беше голям шанс за мен. В “Дюк” имаше само магистърска степен, но тъй като аз и моят колега, с когото започнахме, бяхме много изявени и амбициозни, моите професори решиха да убедят университета да открият и докторска степен. Така аз станах първият доктор по композиция на университета “Дюк”. След завършването си зададох въпроса кой е моят най-истинстки талант. От малка съм обожавала историята и митологията. В България бях писала музика за театър и пантомима. Много обичам програмната музика на 19 век. И си казах – моят истински талант е да пиша тонална драматична музика и отивам в Холивуд.Това беше едно толкова наивно и идеалистично решение. Отидох в Холивуд без връзки, само с една мечта, с таланта си и с изключителната оркестрова култура, която получих в Консерваторията в България, с изключителната хорова култура, която получих в Софийския камерен хор при Васил Арнаудов. Нямах никаква представа как работи филмовият бизнес в Холивуд. Протегна ми ръка един възрастен композитор, който също е завършил “Дюк” през 60-те години – Патрик Уилямс, композитор на филмова и телевизионна музика и носител на наградата “Еми”. Той винаги ме представяше така: “Това е Пенка. Тя е първият композитор с Ph.D. от университета “Дюк”. В Холивуд особено оцениха моите качества като човек, който познава оркестъра. Първият ми филм беше “Матрицата”. След това моят ментор Патрик Уилямс ме запозна с главният оркестратор на Ханс Цимер – Брус Фаулър. А най-важното запознанство за мен е с композитора Стив Яблонски, защото той отвори за мен най-големите врати като оркестратор. Като оркестратор съм работила върху филмите “ Карибски пирати”, „Ангели и демони“, “Трансформърс”, „Елизиум“ (с Мат Деймън и Джоди Фостър) , „Играта на Ендър“ (с Харисън Форд), видео игрите: Starcraft 2, Dragon Age 2, The Sims, Gears of War, а изцяло моя е музиката към компютърната игри “Принцът на Персия” и сега за Kennedy Space Center” (https://www.kennedyspacecenter.com/landing-pages/heroes-and-legends). Какво още споделя Пенка Кунева можете да чуете от файла под снимката.