Соня Йончева е сред номинираните за „Грами“ 2017

Соня Йончева е сред номинираните за „Грами“ 2017

Българката Соня Йончева, редом до прочутия американски баритон

Българката Соня Йончева, редом до прочутия американски баритон Томас Хемпсън в операта „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт, под диригентството на Яник Незе-Сеген – това е една от важните номинации за 59-тите награди „Грами“. Звукозаписната продукция е на компанията Deutsche Grammophon и се състезава в категорията за „най-добър оперен запис“. Чечилия Бартоли, Филип Жаруски, Андреас Шол и Ане-Софи фон Отер са певците, които също са номинирани в този раздел за колективната си работа върху операта „Юлий Цезар“ от Хендел с диригента Джовани Антонини, под емблемата на Decca. А един отдавна признат артист, който ще ни гостува през следващата година, е отличен за „най-добър инструментален солов албум“ чрез своята номинация сега. Това е цигуларят Гил Шахам, който продължава проекта си върху големите цигулкови концерти от 30-те години на ХХ век /1930's Violin Concertos, Vol. 2/ с фирмата Canary Classics, като записа вторите концерти за цигулка на Барток и Прокофиев. Американската академия за звукозапис обяви на 6 декември всички свои предложения за наградите, а кой ще спечели - ще стане ясно на 12 февруари 2017г.


Анна Нетребко е предложена за отличието в категория „най-добър солов вокален албум“, заради работата върху новия й диск „Verismo“. Когато се оценява „най-добрият исторически албум“, то Академията е номинирала сборник с неиздадени концертни записи на легендарния пианист Владимир Хоровиц, от периода между 1966 и 1983г. /Vladimir Horowitz: The Unreleased Live Recordings 1966-1983/. Симфоничната музика на Дмитрий Шостакович също привлича интерес тази година, и то в две категории. Бостънският симфоничен оркестър и диригента Андрис Нелсонс са посочени за записите на Пета, Осма и Девета симфонии, озаглавени „Шостакович под сянката на Сталин“ /Shostakovich: Under Stalin's Shadow - Symphonies Nos. 5, 8 & 9З/ в раздела за „най-добро оркестрово изпълнение“, а също и за качеството на тонрежисьорската работа на екипа на Deutsche Grammophon, под чиято емблема бяха издадени. Симфоничен запис на Сергей Прокофиев също попада в списъка – за интерпретацията на Кралския Концертгебау оркестър и диригента Марис Янсонс на неговата Пета симфония, която е предложена сред най-добрите изпълнения на оркестрови произведения. Тук са номинирани още и Симфоничният оркестър на Сан Франциско с Майкъл Тилсън Томас, Оркестърът на Романска Швейцария с Нееме Ярви и Нюйоркската филхармония под диригентството на Алън Гилбърт. Андреа Бочели и неговите филмови теми, събрани в диска „Cinema“ е предложението за „най-добър традиционен вокален албум в поп музиката“, а Йо-Йо Ма /Yo-Yo Ma & The Silk Road Ensemble/ има номинация за албума „Sing Me Home“ в раздела, отличаващ записите в жанра world music. В състезанието за наградата Йо-Йо Ма участва заедно с ансамбъла си „Пътят на коприната“ и в категорията „най-добър музикален филм“, чрез творбата „The Music Of Strangers“. Отличието за филмова музика е формулирано като „най-добра партитура за визуална медия“ и тук имената буквално се конкурират с наградите „Оскар“ на Американската филмова академия. Тазгодишните номинации посочват постиженията на едни от най-значимите майстори на филмовата музика днес, сред които: Томас Нюман за сюитата му към филма „Мостът на шпионите“, Енио Мориконе за филма „Омразната осморка“, композиторите Алва Ното и Руичи Сакамото за музиката към филма „Завръщането“ и Джон Уилямс за „Междузвездни войни: Силата се събужда“. Освен в тази категория, Томас Нюман и Енио Мориконе са номинирани с отделни теми /от вече споменатите им филмови творби/ и в раздела за „най-добра инструментална композиция“. При постиженията в хоровото изкуство - записът на „Глаголическа меса“ от Леош Яначек, под диригентството на Едуард Гарднър, е в списъка на претендентите за „най-добро хорово изпълнение“.