Как реабилитират Вагнер в Израел и как започна Фестивала в Байройт

Как реабилитират Вагнер в Израел и как започна Фестивала в Байройт

„Зная, че в Израел не са готови да се примирят с Вагнер

„Зная, че в Израел не са готови да се примирят с Вагнер. Мнозина обаче са ми казвали,  особено младежите,  че е настъпило времето да се обърнат лице в лице с неговата музика!” Това заяви диригентът Роберто Патерностро , който има намерението да реабилитира творчеството на немския композитор в очите на израелските любители на класиката. Неговите възгледи се споделят и от настоящия канцлер на Германия - Ангела Меркел, както и от правнучката на великия композитор Катарина Вагнер. Само преди два дни Израелският камерен оркестър под диригентството на Роберто Патерностро изпълни симфоничната поема „Зигфрид идилия” от Р.Вагнер в Германия – в рамките на открилия се на 25 юли  Байройтски музикален фестивал. Този високо ценен музикален форум се провежда вече 100 години и за първи път в цялата си история прави подобна стъпка.  Още през миналата година г-жа Катарина Вагнер, която е част от ръководството на Международния фестивал на оперната музика в Байройт, съобщи на журналистите, че възнамерява да „отвори архивите на своя прадядо за изследователите”, за да бъде изяснена истината относно неговите възгледи, но и да се „определи степента на сходство на мнения”. Тя направи тази крачка във връзка с широко разпространеното мнение, че Рихард Вагнер е изповядвал антисемитски възгледи. Правнучката на големия композитор обеща да публикува резултатите от своите изследвания в рамките на близките три години. Сега, когато Байройтския фестивал започна с този истински прецедент  в неговата история – появата на Израелски оркестър в Германия и то на Вагнеровия фестивал, медиите припомнят някои факти по темата. Като например, че в продължение на много години музиката на любимия композитор на Адолф Хитлер в Израел бе под неофициална забрана. И още - как през април 1938г. Артуро Тосканини е дирижирал увертюрата към оп.„Лоенгрин”, но бойкотът срещу партитурите на Вагнер е започнал малко по-късно същата година - през ноември на 1938-ма, след  Кристалната нощ в Германия и безпрецедентния погром срещу евреите по това време. Исторически погледнато музиката на немския композитор е свирена на територията на Израел само няколко пъти. През 1981г. забраната бива нарушена от диригентът Зубин Мета, който включва в програмата на свой концерт увертюра към оп.”Тристан и Изолда”. Следва бурен протест от страна на евреи, оцелели от Холокоста, които прекъсват изпълнението. През 2001г., когато Даниел Баренбойм поднесе на израелската публика от Фестивала в Йерусалим, малка част от творбите на Вагнер, дирижирайки Берлинските филхармоници, отново много слушатели демонстративно напуснаха местата си. Сега, в редицата на прославените диригенти Мета и Баренбойм, които се осмелиха да нарушат негласната забрана над Вагнеровите творби, се нарежда и Роберто Патерностро, чийто родители като по чудо са оцелели в Холокоста. „Идеологията на Вагнер и антисемитизмът са ужасни неща, но от друга страна той е велик композитор” – заяви диригентът и допълни още: „Целта ни през 2011г. е да разделим човека от неговото изкуство”.