„Културата води към нещо прагматично, а изкуството води към духовност”. Това заяви в предаването „Сутрешно кафе” френският пианист и диригент Жан-Бернар Помие. „Музикалният живот е елемент от общия социален живот. Много зависи до каква степен политиците могат да оценят разликата между цялостна култура и изкуство и до каква степен искат да го направят. Всяка страна разполага с различен размер на средствата за културата, но не това е важно. Важно е осъзнаването!”, добави той.
Жан-Бернар Помие е сред пианистите, които имат дългогодишно сътрудничество с Херберт фон Караян и Берлинската филхармония. Свирил е под палката на Даниел Баренбойм, Курт Мазур, Зубин Мета, Рикардо Мути, сър Саймън Ратъл. В последните години триумфира из европейските концертни зали с интеграл от сонатите на Бетовен, за чието изпълнение френската преса единодушно отсича „Духът на Бетовен се е вселил в Помие“. На 24 ноември Помие ще се появи пред софийската публика в диригентското си амплоа. На пулта на Софийската филхармония той ще представи творби от Такeмицу, Шуман и Дворжак, а солист ще бъде изявената японска пианистка Акико Еби. „В тази програма има нещо трогателно.... Тя е пътешествие към една нова форма”, посочва Помие. Като приятел на България от повече от 40 години, той винаги се завръща на нашата сцена с топло чувство, което публиката, но и оркестърът неизменно споделят. „Всеки път, когато застана пред музикантите, ме вълнува отговорът, който получавам от тях. Оркестрите са много сложни по своя състав човешки организации. Те винаги имат нужда от здрава основа, на която да стъпят и да знаят какво има да вършат занапред”, убеден е 72-годишният маестро. „Те са живи организми, които носят култура и мир”, смята той.
По думите му, живеем в общество, което изживява ефект, подобен на този от ерата на романтизма върху душевното състояние. Жан-Бернар Помие вярва, че съвременната епоха е обърната изцяло към самите нас, „много повече отколкото можем да се видим физически”. Присъствието на новите технологии в концертната зала не го безпокоят, но и не го правят безразличен. „Когато някой забрави да изключи телефона си, това означава, че той не уважава нито залата, нито артиста, който работи за него на сцената, нито съседите си по място. В крайна сметка, не уважава себе си, защото той е роб на своя телефон”, обяснява Помие. Относно идеята за създаване на нова акустична музикална зала в София, авторитетният музикант е на мнение, че „винаги когато има средства за построяване на нещо ново, е хубаво да се построи. То заема не само определено пространство, но то води със себе си и някакво бъдеще. Ако не достигат средства за това, трябва да се концентрираме върху подобряването на това, което имаме. С новите технологии всяко нещо може да бъде доведено до по-добро качество”.
Цялото интервю на Георги Митов-Геми с Жан-Бернар Помие в превод на Зорница Китинска ще откриете в звуковите файлове под снимката вляво.