Дърварова: „Нова акустична зала в София-  нова надежда и вдъхновение”

Дърварова: „Нова акустична зала в София- нова надежда и вдъхновение”

Записа нов албум с индийци

„Това ми дава нова надежда и ново вдъхновение, че не всичко е загубено и че не сме все още „музеят”, който класическата музика в цял свят е започнал да представлява от известно време”. Това заяви в ефира на Класик ФМ радио изтъкнатата българска цигуларка Елмира Дърварова. Повод за думите й стана Петицията за изграждане на нова акустична зала на мястото на Царските конюшни в София, инициирана от радиостанцията. „За мен това е лъх на надежда и лъч светлина. Абсолютно подкрепям тази идея и призовавам всички, които чуят за нея, да се подпишат и да направят, каквото могат, по всяка една линия, за да случи”, добави още носителката на „Златно перо-2015”. Тя посочи, че в Азия има „подем за създаване на зали и нови форуми за класическа музика. В Китай това се случва непрекъснато. От моите 4 посещения в Индия виждам, че има нови зали, които се откриват и се отделят огромни средства”.

С новия си звукозаписен проект Елмира Дърварова изгражда музикален мост между Запада и Изтока. В диска, озаглавен „Амалгам”, тя си сътрудничи с именития музикант Амджад Али Хан и неговите синове, с които изнесе наскоро поредица от концерти в Индия. Произведенията „имат поетични имена и всяко едно е базирано върху различни индийски раги”, обяснява изявената цигуларка. И допълва: „Впечатлена съм от различните ритми, защото те действително почти съперничат на голямата сложност и богатство, което имаме в българската народна музика”. В албума е включена и творбата „Далечни мечти”, в която Елмира Дърварова вплита традиционни български мелодии.

Първата и единствена до днес жена- концертмайстор в историята на Метрополитън опера коментира инцидента в престижния оперен театър в Ню Йорк, за който вече ви информирахме. „Нанесе се удар на мира и спокойствието на Линкълн център. Моите колеги са се паникьосали страхотно в оркестъра на Метрополитън опера. Те са много чувствителни към всичко, което се случва от страна на публиката”, коментира прочутата българка, която също така е директор на Нюйоркския камерен фестивал и водач на Нюйоркския клавирен квартет. „Младите поколения, които трябва да развият вкус и да имат пиетет към класическата музика, рядко идват дори на нашите концерти, защото от първия момент им казваме да си изключат телефоните. Това е мъчение за всеки един млад човек. Трябва да намерим начин да се съобразяваме с тези нови тенденции”, смята Елмира Дърварова. По думите й, „изкуство не може да се направи без средства. Трябва да има инфраструктура, да има помощ, да е организирано и предвидено. Иначе – няма бъдеще”.

Тя не изрази оптимизма си и по отношение на изхода от президентските избори в САЩ и тяхното отражение върху културата. Какво още сподели Елмира Дърварова, чуйте в интервюто на Георги Митов-Геми в звуковите файлове под снимката вляво.