Мексикански оркестранти гонят маестро Батис

Мексикански оркестранти гонят маестро Батис

Заради заболяването му

Легендарният оркестров диригент и пианист Енрике Батис заяви, че през последните пет години се бори усилено с Болестта на Паркинсон. „Тя не е лечима, но поне може да се контролира”, обясни прочутият мексиканец пред медиите в Монтерей. Там той е избран за гост-диригент в третия сезон на Симфоничния оркестър на Университета на Нуево Леон, а солист в концертите му е младата руска пианистка Ирина Чистякова.

Енрике Батис започва музикалното си образование на 4-годишна възраст, а година по-късно изнася първия си клавирен рецитал. Той основава Симфоничния оркестър на щата Мексико, който е един от най-добрите музикални състави в страната и тази година отбелязва 45 години от своето съществуване. Творческият път на големия маестро обхваща повече от 50 години, като е заставал на пулта на повече от 500 оркестри и има над 100 записа в дискографията си.

Фактът, че признава заболяването си, стана удобен мотив за изготвянето на петиция против 74-годишния музикант. Без да посочват имената си, група музиканти от Симфоничния оркестър на щата Мексико подеха кампания срещу изтъкнатия диригент, когото окачествяват като „личност, на която би завидяла и самия Тосканини”. Въпреки това, днес те обвиняват Батис в „посредственост” на диригентската техника и „разточителство на средства” за издръжката на оркестъра. Анонимните музиканти стигат още по-далеч, като заявяват, че той е принуждавал „стотици млади жени да задоволяват плътските му желания”. В подписката на инициаторите се посочва, че Енрике Батис „трябва да остави палката, която вече не може да държи. Двигателната му координация е причина за грешки в дирижирането, освен че е трябвало да отменя концерти заради припадъци на сцената, последвани от продължително лечение в болници”. Музикантите предлагат няколко негови заместници, сред които младата диригентка Алондра де ла Пара.

В защита на Енрике Батис излязоха публикации в мексиканската преса, които остро критикуват написаното в петицията. В тях се изтъкват „финансовите чудеса”, които е направил диригента за оцеляването на оркестъра, както и че там „се раздават най-високите за музиканти в цялата страна”.