Андрис Лиепа възражда делото на Сергей Дягилев

Андрис Лиепа възражда делото на Сергей Дягилев

Руският балетмайстор Андрис Лиепа иска да възроди

Руският балетмайстор Андрис Лиепа иска да възроди всички спектакли от репертоара на някогашната балетна трупа на Сергей Дягилев. Лиепа вече успя да възстанови 11 представления от знаменитата епоха на „Руските сезони” от началото на ХХ век, а в близко време се очакват и още 5 – 6 позабравени балетни шедьовъра, съобщава ИТАР-ТАСС. Класик ФМ вече писа, че миналия уикенд френската публика в Кан успя да види някои от руските балетни спектакли по време на фестивала, организиран в знак на почит към паметта на Сергей Дягилев. Билетите бяха разпродадени много бързо, а успехът на балетистите на френска сцена - забележителен! Солистите от водещите театри в Москва и Санкт Петербург посветиха своя гала концерт в „Пале дьо фестивал” на 100-годишнината от създаването на "Балле Рюсс де Монте- Карло" на Дягилев. „Първата руска балетна трупа, която е направила турне в Европа – припомня Лиепа – е била основана през 1911г. в Монако и е открила своите сезони в южната част на Франция. Балетната трупа, сформирана от С.Дягилев, е предизвикала в света на танца истинска революция със своите артистични нововъведения!” – казва още съвременният руски балетмайстор и режисьор, цитиран от агенция ИТАР-ТАСС. Андрис Лиепа вече 20 години работи върху тази идея – възраждането на Дягилевските спектакли. Сред възстановените до днес представления са „Петрушка” и Жар Птица” на Игор Стравински, както и „Шехерезада” на Николай Римски-Корсаков. През следващата година в Кан, в рамките на проекта „Руските сезони на ХХІ век”, предстои възраждането и на още един позабравен балет – „Клеопатра” на руския композитор Антон Аренски. Сергей Павлович Дягилев /1872 – 1929/ е легендарният театрален деец, писател, меценат и най-вече първият балетен импресарио на ХХ-ия век, на когото се дължат историческите успехи на руските балетисти, триумфиращи по света преди век. „Руските сезони” от 1909г. до 1929г. са неговото най-голямо постижение, защото той успява да събере творчески екип от най-великите хора на изкуството по онова време и да представи зад граница изкуството на Русия /оперно и балетно/ в най-добра светлина. Първоначално той запознава света с музиката на композиторите Римски-Корсаков, Сергей Рахманинов и Александър Глазунов, както и с великия певец Фьодор Шаляпин. После идват и „Руските балети” в Париж /1911г./, които очароват парижани с майсторството на танцьорите и високото ниво на хореографията, декорите и костюмите, а през 1913г. Дягилев вече сформира и своя трупа, в която се изявяват Анна Павлова, Вацлав Нижинский и др., а хореограф е Михаил Фокин. С трупата на Дягилев работят и композиторите Клод Дебюси, Морис Равел и Игор Стравински, а художници са Александър Бенуа и Пабло Пикасо. Така „Руските балети” на Дягилев стават изключително популярни в Европа, САЩ и Южна Америка. Те съществуват до 1929г., когато техният вдъхновител и организатор Сергей Дягилев, умира.