Симфоничният оркестър на Токио чества своята 70-годишнина с голямо турне из Европа през този месец. Така оркестърът иска да направи присъствието си на Стария континент още по-разпознаваемо, а и да напомни за своята история, започнала от 1946г. Пет европейски града са включени в концертното турне на японските музиканти, което започва от 20 октомври – Вроцлав /европейската столица на културата за 2016г./, Загреб, Виена, Ротердам и Дортмунд. Водени от британския диригент Джонатан Нот, музикален директор на оркестъра от 2014г. насам, симфониците ще свирят две различни програми на турнето. За концертите в Хърватия, Австрия и Германия към тях ще се присъедини именитата немска цигуларка Изабеле Фауст с Цигулковия концерт на Бетовен. В тази програма е включена и Десетата симфония на Шостакович, чиято премиера за Япония през 1954г. е свързана именно с този оркестър. Другата програма на Симфоничния оркестър на Токио представя музика, поръчвана или изпълнявана от него, тъй като през изминалите седем десетилетия ансамбълът е изнасял премиерите на много нови творби от японски композитори. За публиката в Полша и Холандия е избран един от водещите творци на страната – Тору Такемицу/1930-1996/ с неговия Реквием, написан за струнни. През 1957г. отново Симфониците на Токио първи са представили партитурата, а сега изпълненията им ще бъдат посветени на 20-годишнината от смъртта на композитора. Творбата ще бъде съчетана с „Морето“ на Дебюси и Симфония № 1 от Брамс.
Ангажиментът на 53-годишния Джонатан Нот с японския оркестър ще продължи необичайно дълго – неговия договор със състава вече е удължен до 2026г. „Бях изненадан, но пък спонтанността ми допадна. Мисля, че бързината, с която бе взето решението рефлектира с начина, по който аз обичам да се получава музиката“ – сподели преди време британският маестро в интервю за The Japan Times, по повод решението да остане музикален директор още десет години в Токио. През последното десетилетие той обиколи музикалните сцени по света с Бамбергските симфоници, като техен главен диригент, а паралелно гостуваше на изключителни оркестри, като Нюйоркската, Берлинската, Виенската филхармонии и др. Запитан как успява да преодолее езиковата бариера с японските музиканти, той отговаря: „Единственото нещо, което не мога да направя, е да опиша съдържанието, историческите аргументи в миналото или пък каква картина внушава музиката. Мога да направя това само на английски /и немски или френски/“ – признава диригентът. За избора на музика пред европейската публика сега, Джонатан Нот посочва, че подбира програма с предпочитан от оркестъра репертоар и японска музика. „Аз просто искам всеки да дойде на нашите концерти, за да усети колко истинско е преживяването… Това е нещо, което обогатява живота“ – допълва той.