Организаторите на Вагнеровия фестивал в Байройт побързаха да обявят в аванс своите намерения за следващата година. Предвижда се симпозиум през 2017г., посветен на широко коментираната връзка между немския композитор и националсоциализма. Събитието ще бъде с продължителност от два дни. То ще представлява първи опит да се представи публично сложната взаимовръзка на Адолф Хитлер и Рихард Вагнер. Това обяви на пресконференция по закриването на фестивала правнучката на композитора Катарина Вагнер, която ръководи поредицата прояви. „Целта на предстоящия форум е да направим преглед на миналото”, посочи тя. „Симпозиумът ще бъде под надслов „Вагнер и националсоциализма по въпроса за първородния грях”. С това решение, Катарина се очаква да срещне отпор от други членове на клана Вагнер, които предпочитат да запазят мълчание по темата. По време на срещата с журналистите режисьорът на операта "Парсифал" тази година, Уве Ерик Лауфенберг отбеляза, че докато Германия е предприемала стъпки за преодоляване на своето нацистко минало, Байройтският фестивал го "е направил, но в много по-малка степен"
В книгата „Моята борба” Адолф Хитлер разкрива възхищението си от операта „Лоенгрин” на Вагнер, която вижда за първи път на 12 –годишна възраст и „станах пристрастен към нея само за един миг”. Фюрерът е гледал операта „Тристан и Изолда” около 40 пъти през целия си живот. През 1933г. националсоциалистите отбелязват 50-годишнината от кончината на Вагнер с грандиозна церемония в Лайпциг, на която присъства като почетен гост вдовицата на сина на композитора. Диктаторът изкупува хиляди билети за културното събитие през 1933г., когато фестивалът е на път да обяви фалит, и обещава, че ще присъства на всички спектакли. С течение на времето Байройтския фестивал получава огромни субсидии от Третия райх, а бащата на Катарина Вагнер, Волфганг, дори получава личен подарък от Хитлер- луксозен автомобил, след като се сдобива със свидетелство за неговото управление. Кулминацията, според писателката Бригите Хаман, автор на книгата „Фамилията Вагнер”, е излъчването по радиото за целия свят на постановката „Лоенгрин”, дирижирана от Вилхелм Фуртвенглер и със сценографската намеса на Фюрера.
От доста време Катарина Вагнер има намерението да изясни тази част от миналото на семейството си. Преди 7 години тя започна да търси финансиране за подкрепа на научните си изследвания и да публикува личните архиви на баща си. „Една сянка тегне над Байройт и се чувствам отговорна да се опитам да изясня фактите”, посочи тя в интервю за вестник „Гардиън” през 2009г. Специалистите смятат, че определянето на точното естество на връзката между Вагнер и нацизма не може да бъде напълно изяснена.
Другата новина, която Катарина Вагнер поднесе на медиите е, че маестро Хартмут Хенхен ще продължи да дирижира операта „Парсифал” в следващото издание на фестивала „поради огромния интерес през тази година”. Припомняме ви, че той замени на пулта своя колега Андрис Нелсонс. Все още няма официално потвърждение за австралиеца Бари Коски, който да дирижира новата продукция на „Нюрмбергските майстори-певци”, както и дали сопраното Анна Нетребко ще играе в спектакъла „Лоенгрин” през 2018г. Катарина Вагнер не разкри други подробности около предстоящия 105-ти Вагнеров фестивал в Байройт, но отбеляза, че по традиция той ще започне отново в края на месец юли.