Аурора Бош: „Връзката ми с Алисия Алонсо продължава да бъде много добра”

Аурора Бош: „Връзката ми с Алисия Алонсо продължава да бъде много добра”

Чуйте кубинската балетна звезда

„Връзката ми с Алисия Алонсо продължава да бъде много добра”. Това заяви в ефира на Класик ФМ радио примабалерината на Националния балет на Куба и балетен педагог Аурора Бош. Тя гостува в България като член на журито на 27-мото издание на Международния балетен конкурс, който се провежда във Варна. Аурора Бош е носителка на Сребърен /1965г./ и Златен медал /1966г./ от престижната балетна надпревара, която днес нарича „съкровище”. „Спомням си усърдието на основателя Емил Димитров, с което той работеше за конкурса... Международният балетен конкурс е начин да открием красотата не само в танца, но и на вашата страна”, споделя балетната звезда, която е главен балетмайстор на Националния балет на Куба и директор на Балетното училище на Хавана. „У българите забелязах някои характеристики, които са сходни с тези на кубинците. Имате от нашия тропически темперамент”, посочи още Бош. След участието си в Международния балетен конкурс във Варна тя и още три балерини /Мирта Пла, Хосефина Мендес и Лойпа Араухо/ са забелязани от английския критик Арнолд Хаскел, който сполучливо ги определя като „Четирите бижута на Кубинския балет”.

Аурора Бош прави първите си стъпки в изкуството на танца благодарение на своята преподавателка Магда Гонсалес Мора, а впоследствие се обучава при пуерториканеца Хосе Парес и при Фернандо Алонсо. Дебютът й на сцената е през 1954г. в премиерата на „Лебедово езеро“ с Балета на легендарната Алисия Алонсо, който е предшественик на Националния балет на Куба. През 1956г. се включва в състава на спектакъла „Силфидите” по музика на Шопен. Тази постановка се счита за същинския професионален дебют на Аурора Бош. Тя става част от Експерименталното ателие за танц в Хавана. Митичната Алисия Алонсо я кани лично за участие в спектакъла „Жизел“ на сцената на Гръцкия театър в Лос Анджелис през 1958г. На следващата година Аурора Бош играе отново там, но в балета „Копелия“. През 1967г. е избрана за примабалерина на Кубинския балет. Участва в десетки постановки в родината си и в турнета извън нея. Аурора Бош развива и сериозна преподавателска работа. Изнася майсторски класове в Мексико сити, Лондон, а също в Испания, Дания и САЩ. Носителка е на редица престижни отличия, сред които „Ана Павлова“ на Университета за танц в Париж /1967г./. „Спомням си, че дебютирах на сцената на Софийската опера в спектакъла „Кармен” на Алберто Алонсо. Това беше много емоционален момент... Пазя съкровени спомени и много приятелства от този миг”, разкрива Аурора Бош.

Същевременно тя изразява безпокойството си от използването на новите комуникации, които променят общуването между танцьорите на сцената и публиката в залата. „Научно-техническият напредък е невероятен, но опасен. Навсякъде виждам млади хора, вкл. деца, с телефон в ръка. Липсва човешкото общуване. Мисля, че е важно да опазим това качество”, убедена е Аурора Бош.

За зараждането на кубинския балет, за ролята на Алисия Алонсо в неговото развитие и за следващите поколения танцьори, чуйте от интервюто на Георги Митов-Геми с Аурора Бош в звуковия файл под снимките вляво.