Вълната от насилие през последните няколко седмици не само в Германия, но и в други страни, доведе до безпрецедентни мерки за сигурност по време на откриването на тазгодишния Вагнеров фестивал в Байройт. Повсеместни полицейски патрули осигуряваха сигурността на гостите. Организаторите предвидиха увеличение на мерките за безопасност заради високия риск от атентати, но и заради елементи в спектакъла за откриването, които в известна степен критикуват исляма. Фестивалът започна с постановката „Парсифал”, режисирана от Уве-Ерик Лауфенберг. Той зае мястото на Джонатан Месе, който през 2014г. представи концепцията си с препратки към националсоциализма и това доведе до търсенето на негов достоен заместник. От своя страна, Лауфенберг остро разкритикува предприетите мерки и ги окачестви като „неефективни”. По думите му, „ако искате да детонирате бомба тук, бихте го постигнали без проблем”.
Както вече ви информирахме, на диригентския пулт трябваше да се качи латвиецът Андрис Нелсонс, който се отказа поради твърдения за намеса в работата му от страна на музикалния директор на феста Кристиян Тилеман и напрежение в отношенията му с артистичния директор Катарина Вагнер. Това позволи на немския маестро Хартмут Хенхен да се заеме с репетициите и да дирижира предстоящите спектакли. 73-годишният диригент трябваше бързо да преосмисли критериите на Нелсонс и да представи своите музикални идеи, в резултат на което бе постигната добра подготовка на музикантите и оперните артисти. Главните роли в постановката бяха разпределени между тенора Клаус Флориан Фогт (Парсифал), сопраното Елена Панкратова (Кундри) и баса Георг Цепенфолд (Гурнеманц). Заслужени бяха и бурните аплодисменти към Фогт и Хенхен, но критичните коментари за режисурата не закъсняха. Според Елеонора Бьонинг от ежедневника „Франкфуртер алгемайне цайтунг” , продукцията е „евтина и изтъркана”, а Бернер Нойхоф от Баварското радио я окачестви със „слаб замисъл, често скучен и кичозен”. Други коментатори отхвърлиха спектакъла, като го нарекоха „провинциален” и „изпълнен с колониални стереотипи”.
За първи път традиционният червен килим не посрещна ВИП-посетителите на събитието в знак на солидарност с жертвите от стрелбата в Мюнхен. Премиерното заглавие можеше да бъде проследено и чрез онлайн излъчване в реално време и препредаване в многобройни киносалони в Германия и Австрия. Друга новост на Вагнеровия фестивал в Байройт е още един дебютант на диригентския пулт на престижната проява. За „Пръстенът на нибелунгите” 70-годишният Марек Яновски се наложи да замени руснака Кирил Петренко, който след скандала през миналата година се отказа да ръководи тетралогията. Припомняме ви, че немско-полският диригент Яновски направи легендарният първи цифров запис на „Пръстенът” с Щатскапеле Дрезден. Вагнеровият шедьовър ще бъде показан на живо за първи път в историята на телевизията във всички европейски страни, където се излъчва SKY Arts HD. Така за 105-ти път беше вдигната завесата на едно от най-очакваните и коментирани събития в света на оперното изкуство.