Саймън Ратъл нарече Brexit „катастрофа“

Саймън Ратъл нарече Brexit „катастрофа“

На фестивал в Испания

В началото на юли британският диригент сър Саймън Ратъл гостува в Испания заедно с Лондонския симфоничен оркестър. Музикантите имаха участие на Международния фестивал за музика и танц в Гранада, където изпълниха Вариации „Енигма“ от Едуард Елгар и Втора симфония на Сергей Рахманинов. Испанският англоезичен новинарски сайт The Olive Press съобщава, че Ратъл не само е дирижирал, но е и говорил разпалено пред публиката. Според изданието, „Ратъл спря концерта, за да произнесе политическа реч за Brexit“. Маестрото е изразил своето голямо възмущение относно британския референдум, който с резултата си извади Обединеното кралство от Европейския съюз. Ратъл е определил гласуването като „катастрофа“ и „самонараняване“, а страната му „сама се е простреряла в крака". „Ние ще продължим, макар и по различен начин. Ще трябва да търсим начини за по-голямо частно финансиране“ е допълнил още той, изразявайки опасенията си за финансовите последствия, които Brexit предвещава. Според репортажа, публиката е останала смаяна, когато 61-годишният диригент е разкритикувал вота като „катастрофа“.

Още преди две седмици, веднага след резултата от допитването, британският критик Норман Лебрехт написа мнението си по темата в своя сайт slippedisc.com, под заглавие „Последиците стават ясни“.Според него, първото, което няма да се състои, са плановете на Саймън Ратъл за нова концертна зала в Лондон: „Няма да има нова концертна зала.Нито страната, нито Лондонското сити, нито служителите в неговите финансови институции ще се изръсят с половин милиард паунда за тщеславната зала на Саймън Ратъл“ – смята той. На второ място, музикалните колежи ще загубят студентите си от Европейския съюз: „Те ще трябва да плащат такси в пълен размер от 18 000 паунда годишно, вместо досегашните от 9000. Повечето от тях ще отидат другаде. Работните места на преподавателите ще бъдат орязани. Два колежа ще трябва да се слеят“. Според мрачната прогноза на известния музикален критик, третата опасност се крие в орязването на финансирането за научни изследвания и те ще бъдат „попарени“, защото „със загубата на безвъзмездните средства от ЕС, университетите ще съкратят преподавателските си длъжности, като се започне с изкуствата. Музиката ще пострада“. И още една опасност, която Норман Лебрехт посочва в анализа си: „По-малко турнета за оркестрите. Лондонските оркестри ще загубят предимството си в отворения пазар сред страните от ЕС, като се започне с Испания. Те ще бъдат заменени от чешки, полски и германски ансамбли“.

Още по темата: „Лондон проучва изграждането на нова концертна зала“, „Стивън Исерлис– за последствията пред музикантите след Brexit“, „Асоциацията на британските оркестри предупреждава“ и „Какво мислят класическите музиканти след „Брекзит”?