Чайковски „1812“ и Денят на независимостта

Чайковски „1812“ и Денят на независимостта

Тържествената увертюра

Популярността на Увертюрата „1812 година“ от Чайковски е огромна, но знаем ли какво е значението на тази тържествена композиция в САЩ? Музикантът, който я поставя на едно друго ниво в американския обществен живот, е диригентът Артър Фидлър /1894-1979/, който през 1974г. я залага в програмата на излъчван по телевизията концерт на The Boston Pops Orchestra /Бостънският оркестър за популярна музика/. Тя звучи точно на 4-ти юли, включително с оръдия, камбани и фойерверки. Така творбата се превръща в основна част от репертоара на оркестъра, когато той свири по повод Денят на независимостта. Разбира се, Увертюрата „1812 година“ няма нищо общо с историята на Съединените щати, но от този концерт през 1974г. вече става неизменна част от ознаменуването на националния празник на американците. В концертни зали или на открито, точно преди седмица увертюрата отново звуча отвъд океана, уверява музикалният уебсайт Сmuse.org., който проследява и някои моменти от историята на творбата. Първият известен днес запис е бил направен през 1916г. от Оркестъра на Royal Albert Hall в Лондон, под диригентството на сър Ландън Роналд, един от ранните привърженици на звукозаписа. Изпълнението е било записано за легендарната компания His Master’s Voice /HMV/. 25 години преди това, за откриването на Карнеги хол през 1891г., самият Чайковски дирижира увертюрата си в Ню Йорк. По-късно, когато творбата е свирена на живо или записвана, тя е била представяна както с фойерверки, така и без тях. „В Съединените щати обаче, увертюрата все още е най-известна именно като част от честванията на 4-ти юли, и то повече от 40 години“, обобщава изданието.

Тържествената увертюра „1812 година“, оp. 49 в ми бемол мажор, е композирана през 1880г. за отбелязването на руската победа над Наполеон и отстъплението му от Русия. Била е поръчана за освещаването на храма „Христос Спасител“ в Москва и във връзка с 70-годишнината от победата във войната с Наполеон Бонапарт от 1812г., затова и премиерата е през 1882г. Известно е, че Чайковски включва мотива на „Марсилезата“ в партитурата си, което го превръща в първият композитор, използвал тази музикална тема в симфонично произведение.