Немският диригент Хартмут Хенхен ще дебютира на Вагнеровия фестивал в Байройт през 2016г. Той ще поеме диригентската палка на операта „Парсифал”, която трябваше да бъде в ръцете на Андрис Нелсонс. 37-годишният латвиец обаче отказа участието си във фестивала, както вече ви информирахме, което не бе предвидено от организаторите. Хенхен ще открие фестивала на 25 юли от 16ч. Той получава поканата, докато се намира в балнеосанаториум, разположен на брега на Балтийско море, в Аренсхоп, Североизточна Германия. Неговата импресарска агенция го открива по телефона, след което маестрото получава обаждане лично от директора на феста Катарина Вагнер. Той отговаря положително на въпроса дали може да се захване с диригентската работа 20 дни преди премиерата. В съобщение до медиите Катарина Вагнер обяснява, че се чувства „изключително благодарна, че маестро Хенхен е поел ангажимента в такъв кратък срок”. Тя изрази задоволството си от първото сътрудничество между маестрото и Фестивала в Байройт.
„Само с две репетиции с оркестър, които ми остават все още, едва ли ще променя света на музиката”, заявява Хенхен пред немските медии. Въпреки това, той смята, че ще успее да придаде нови аспекти на интерпретацията на творбата. Маестрото познава творчеството на Вагнер, макар и да не е дирижирал на престижния форум. Волфганг Вагнер, внук на композитора Рихард Вагнер и бивш директор на музикалния фестивал в Байройт, го е канил да се качи на пулта на постановката „Летящия холандец”. За съжаление, тази изява е била възпрепятствана от властите в Дрезден. Тези разкрития се появяват след разсекретяването на досието на диригента, което е съставено от тайните служби на бившата ГДР.
Хартмут Хенхен е роден на 21 март 1943г. в Дрезден, където завършва образованието си. Той участва в майсторските класове на Херберт фон Караян в Берлин, на Пиер Булез в рамките на Байройтския фестивал, на Евгений Мравински и Арвид Янсонс в Санкт Петербург. В младежките си години дебютира на диригентския подуим пред Певческата академия Роберт-Франц и Щатскапеле Хале за изпълнението на оратория „Месия” от Георг Фридрих Хендел. Впоследствие е поканен за гост-диригент в Берлинската щатсопер „Унтер ден Линден”, за спектакъла „Борис Годунов” от Модест Мусоргски.
Кариерата на Хартмут Хенхен е съпътствана с множество саботажи от страна на немските власти в миналото. Както пише проф. Герд Шьонфелдер, ректор на Консерваторията в Дрезден, „често са получавали поверителни доклади от ЩАЗИ”. От биографията на Хенхен, публикувана през 1980г., става ясно, че при искане за пътуване в чужбина, службите са предоставяли следния отговор: „Ако той отпътува, имаме един политически проблем и един слаб оркестров диригент по-малко”. Властите в тогавашната ГДР са проследявали неговата кореспонденция и са отхвърляли всички покани, които маестрото получава от Ваймер, Кемниц, Лайпциг и Дрезден, както и за турне в Япония, на което може да бъде придружен от семейството си. През 1986г. Хенхен получава официално предложение да се премести в Холандия, като „плати собственото си спасение”. За целта той дължи 20% от приходите си на бившата ГДР. В новата страна обаче условията се оказват още по-ощетяващи: цели 72% от приходите му се облагат с данък, а 10% от тях представляват размера на комисионната за импресарската агенция на музиканта. Хенхен получава ангажименти във Филхармонията, Камерния оркестър и Холандския оперен театър в Амстердам. Именно на тази сцена дирижира всички заглавия от Вагнер, вкл. „Парсифал”, както и творби на Рихард Щраус, В.А. Моцарт, Дж.Верди, Б.Барток, Дж.Пучини и др. През 2002г. маестрото напуска съответните длъжности в знак на протест към бюджетните съкращения на холандското правителство.
В немската столица Хенхен записва многобройни албуми с Камерния оркестър „Карл Филип Емануел Бах”, който ръководи от 1980 до 2014г. Освен това, той е постоянен гост-диригент на Берлинските филхармоници, както и на други музикални състави и оперни театри в Европа. През 2015г. дирижира в САЩ, Канада, Япония и Израел.