На 20 юни 2016г. предстои първото изпълнение на инструменталната опера „Музика в тъмното” от Албена Врачанска-Петрович, която повече от 20 години живее и работи в Люксембург. Две кратки представления ще бъдат изнесени и на 21 юни. Премиерният спектакъл ще бъде поставен в Казематите Бок - тайни защитни помещения под земната повърхност, чието изграждане започват окупационните испански войски и довършват френските и австрийските армейци (1644-1746). Невероятният комплекс от подземни проходи и галерии, е истинският свидетел на историята на Люксембург. „Моето желание бе да създам произведение, което да бъде изпълнено на такова място, посещавано днес от многобройни туристи и заредено с енергията и паметта на човешки съдби, войни и окупации”, споделя Петрович пред местната преса.
„Музика в тъмното” е произведение за сопрано и седем инструменталисти от ансамбъл „Люсилин” - флейта, цигулка, виола, виолончело, саксофон, пиано и перкусии. Соловите партии са поверени на забележителното френско сопрано Донатиен Мишел-Дансак. „Създадох инструменталната опера като нов жанр, който развива инструменталния театър на Щокхаузен”, обяснява възпитаничката на Пламен Джуров, Александър Райчев, Божидар Спасов и Лазар Николов. След премиерата на инструменталната ми театрална пиеса „Завръщането на пеперудите” /посветена на композитора/ през 2010г., реших да започна този „чист” музикален проект, където визуалните ефекти са сведени до нулата, за да се привлече вниманието на зрителя към звука и драматичното развитие”, каза още авторката на над 600 произведения в различни жанрове.
Оперното заглавие се основава на мита за Орфей и Евридика. Първоначално главната героиня е трябвало да представлява „езотерична симибиоза между Евридика, Медея и Персефона”, но сега „тя е съвременна жена, която носи белезите на тези предшественици от легендите и която се движи между доброто и злото и определени психологически състояния. Музиката понякога е нежна, а понякога с резки контрасти, които водят до отчаянието и страданието, използвани в класическите оперни постановки”, пояснява Албена Врачанска-Петрович. Творбата разкрива обмена на чувства между главната героиня и нейните „емоции”- измислени персонажи, които живеят в тъмнината, далеч от светлината и хората. Всеки от героите не претърпява промяна, а има своя отличителна черта от истинската героиня - ревност, изкушение, отмъщение.
„Позволих си да отида по-далеч в звуковите си изследвания с нови акустични „инструменти”, които не са използвани преди това в западните инструментации”, признава Врачанска-Петрович, която ръководи Клуб на младите артисти, както и Международния конкурс по композиция в Люксембург. „Необичайна част от търсенето са новите специфични звуци, които се използват от предмети, третирани като инструменти. Именно звуците и мотивите поддържат персонажите в операта и водят зрителя към музикалната и емоционална драма”, споделя още композиторката, която бе избрана за Кавалер на Ордена за заслуги на Великото херцогство Люксембург (от 2013г.).