Днес, 3 юни 2016г., се навършват 100 години от рождението на големия български оперен режисьор Евгени Немиров. Въпреки че животът му преминава в света на оперното изкуство, вторият син на писателя Добри Немиров следва право в Софийския университет „Св.Климент Охридски”, изучава скулптура при Андрей Николов и театрална режисура при Николай Масалитинов. Всичко това му помага да развие своя творчески потенциал като режисьор, хореограф, либретист, художник, сценограф, скулптор и поет. Кариерата му преминава в Русенската опера и в оперните театри във Варна, Пловдив и Плевен. Немиров е създател на десетки успешни и първи по рода си постановки в България: от заглавия като„Момичето от златния запад” на Пучини и „Цар Калоян” на Панчо Владигеров до постановки като „Прилепът” от Йохан Щраус и „Продадена невеста” от Бедржих Сметана и др . И до днес се говори за музикалния и визуален триумф на операта “Катерина Измайлова” от Дмитрий Шостакович, поставена под режисурата на Евгени Немиров. Премиерата в България се е състояла на 7 април 1965 г. на сцената на Русенска опера, където все още пазят оригиналната партитура с ремарките на композитора. Диригент по това време е Ромео Райчев. Половин век след премиерата в България маестро Найден Тодоров и режисьорът Вера Немирова (дъщеря на Евгени Немиров), дават нов живот на оперния шедьовър с постановките, изиграни в Русе и София.
„Имах шанса в живота да наследя неговата професия”, сподели Вера Немирова в ефира на Класик ФМ радио. „Той беше важен в творческия път на още много хора. Даже известната актриса Маргарита Дупаринова е казвала за него: „Той запали по неговия път много светлинки”, обяснява една от най-търсените днес оперни режисьорки в Европа. Тя възнамерява да издаде книга с негови текстове, трудове, режисьорски доклади и т.н. „Той е бил напредничав човек за своето време и ще помогне на много млади хора да намерят своя път в изкуството”, отбелязва Вера Немирова.
Съпругата на Евгени Немиров, Соня, следва неотклонно неговите съвети и напътствия. С помощта му тя разбира, че „изкуството е една общност в която живеят много хора и заедно. Това ми помогна в изграждането ми като оперна певица”. Въпреки че е завършила физика в Софийския университет „Св.Климент Охридски” в специалността „Електроника”, Соня Немирова свързва целия си живот – в оперното изкуство и извън него - с Евгени Немиров. Запознанството им става на сцената на Варненската опера в оперетата „Графиня Марица” от Имре Калман, на която Немиров е режисьор. „Не бях радостна с тази първа задача. А той каза: „Нямате представа какъв шанс е, че попадате в изкуството точно с тази роля, защото тук ще се научите да говорите, танцувате, пеете, да се движите на сцената...” , спомня си Соня Немирова. Заглавието се оказва съдбовно за цялото семейство, тъй като впоследствие чрез своите находчиви режисьорски решения Вера Немирова триумфира с него във Виенската Фолксопера.
В предаването „Сутрешно кафе” Соня Немирова извика в съзнанието си моменти от съвместната работа на съпруга й с Александър Владигеров, които създават „Поема за революцията” по Симфония № 11 от Дмитрий Шостакович. Спектакълът представлява т.нар „театър на симфоничната музика”, който е имал за цел да привлече повече млади хора към класическата музика. Пред водещия Георги Митов-Геми, Немирова разкри предубежденията на съпруга си да не работят заедно в една постановка, дори и по това време да са имали ангажименти в един и същ театър /Пловдивската опера/. „Той имаше една фраза: „Нямам роднини в изкуството”, споделя още Немирова. И признава: „Един университет изкарах край този прекрасен човек на изкуството”.
Какво още разказа оперната певица Соня Немирова? Какви проекти развива днес режисьорката Вера Немирова? Отговорите на тези и други въпроси ще откриете в звуковите файлове вляво под любезно предоставените снимки от семейния архив.