Четири световни имена ще участват в оперната суперпродукция “Бал с маски” от Джузепе Верди. Шедьовърът на италианския композитор се определя като едно от върховите постижения в музикалната драматургия, в което словото, музиката и действието са съчетани по съвършен начин. Самият Верди споделя, че през цялото време, докато е композирал “Бал с маски”, е осъзнавал значимостта на творбата си и че е вложил целия “безпорядък” на страстта в дуета на Ричард и Амелия от второ действие.
“Бал с маски” ще бъде представен на 21 април 2016г. в Зала 1 на НДК от доказали качествата си брилянти солисти, като всеки един от тях се радва на световно признание, а свързващото е, че и четиримата са участвали в продукции на легендарния оперен театър “Ла Скала”. Алиса Зиновиева, Марио Маланини и Марцио Джоси са познати на българската публика с участието си в оперните суперпродуцкии на Монте Мюзик и Държавна опера Русе, в които безкомпромисно са доказали своя талант, харизма и професионализъм.
Организаторите на “Бал с маски” традиционно поставят на сцената заедно с чуждестранните им колеги български оперни звезди, чийто талант и артистизъм са на световно ниво. За “Бал с маски” творческият директор Найден Тодоров кани Мариана Пенчева. Тя е един от златните български гласове, които не чуваме често на живо в родината. Оперната певица работи с най-великите диригенти на нашето време като Рикардо Мути, Рикардо Шаи, Даниел Орен, Густав Кун, Золтан Песко, Даниеле Гати, Карло Рици, Нело Санти и Ричард Бониндж. Впечатляващ е дебютът на Мариана Пенчева на сцената на миланската „Ла Скала“ през 1993г. в операта „Весталката“ на Гаспаре Спонтини с маестро Рикардо Мути. Под неговото ръководство следват участията във Вердиевите опери „Риголето“, „Набуко“, „Силата на съдбата“ и „Бал с маски“, както и „Хофманови разкази“ от Жак Офенбах. Неаполитанският театър „Сан Карло“ заема водещо място в кариерата на мецосопраното. Там през 1994 г. Мариана Пенчева участва в постановката на „Бал с маски“ от Верди редом с тенора Лучано Павароти. Следват „Лоенгрин“ на Вагнер, „Селска чест“ на Маскани, „Танхойзер“ на Вагнер, „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа. Изявената българска оперна прима е предпочитан гост на сцените на италианските оперни театри в Рим, Болоня, Палермо, Торино, Венеция, Триест, Парма, Верона, Пезаро и др. Извън Италия тя е пяла на най-престижните сцени - Мадрид, Париж, Мюнхен, Лондон, Брюксел, Севиля, Цюрих, Лас Палмас, Сан Диего, Страсбург, Токио, Буенос Айрес и Сеул.
Историята, по която е създадена “Бал с маски” е истинска. През 1792 г. шведският крал Густав III е убит по време на бал, а едноименната пиеса на Еужен Скриб служи за сюжетна основа на либретото. В “Бал с маски” властта, а не любовта стои зад завладяващия сюжет на операта, което не означава, че във Вердиевото заглавие липсва любов. Любовта е изместена от вътрешни драми, предателства, неудържимо желание за мъст заради усещането за поругана чест. Има предсказания, които смразяват със своята мрачност и достоверност, фатална грешка, престъпление, закъсняло разкаяние, но преди всичко една разтвърсваща човешка дама е пресъздадена в гениалната музика на Вреди.
Съдбата на “Бал с маски” е драматична, както и неговия сюжет. Операта е цензурирана, първоначално забранена, като Верди прави някои отстъпки, за да й даде шанс. Той променя заглавието, мястото на действие и имената на персонажите. “Бал с маски” се радва на грандиозен успех на премиерата си в театър “Аполо” в Рим през 1856г. и до наши дни е част от постоянния репертоар на големите оперни театри.
Диригент на спектакъла “Бал с маски” в Зала 1 на НДК е Маестро Найден Тодоров, а въздействащата музика на Верди ще се изпълнява от Орекстъра на Държавна опера Русе - лауреат на редица престижни награди.