Индивидуалист, изключителен визионер, член на знаменитата комедийна група „Монти Пайтън”, създал многобройни забавни, абсурдни и изпълнени с фантазия филми, носител на две награди „БАФТА”, както и на четири награди от кинофестивала във Венеция, с номинации за „Оскар” и „Златен глобус”, както и за много други престижни филмови награди. Сега вече и носител на Наградата на София за своя принос в изкуството на киното. Това е Тери Гилиъм. Прочутият режисьор бе специален гост на 20-тото юбилейно издание на София Филм Фест /СФФ/, в чиято програма бe показана специална ретроспектива с негови филми.
„Хубаво е да опитваш просто най-различни неща, за да видиш дали можеш да ги правиш”. Така един от безкомпромисните колоси в киното описа своята авантюра с оперното изкуство. Пред българските медии той разкри, че неотдавна в Римската опера се проведе премиерата на операта „Бенвенуто Челини” от Ектор Берлиоз. Новата постановка е копродукция с Английската национална опера, където бе изиграна за първи път през юни 2014г., и Националната опера и балет в Амстердам, Холандия. Поради зрителския интерес, спектакълът се играе в италианската столица от 22 март до 3 април 2016г. Негов втори режисьор е Лея Хаусман, която „върши цялата работа, а аз обирам почестите”, посочи Гилиъм . „Харесвам Берлиоз, защото той е ярък, скандален и чувствам някакво сродство с него”, признава 75-годишният режисьор. Той дебютира през май 2011г. с още един шедьовър на френския композитор от епохата на Романтизма- „Проклятието на Фауст”. Спектакълът бе изигран на сцената на Английската национална опера в Лондон и получи множество положителни отзиви в британската преса. Тери Гилиъм си припомни, че зрителите не са влизали в залата с официален дрескод.
„Много бях доволен, когато поставихме „Проклятието на Фауст”. Билетите се разпродадоха напълно”, допълва режисьорът. По думите му, „до този момент 41 процента от публиката, посетила спектакъла, не беше ходила изобщо на опера”. На 16 септември 2002г. продукцията бе показана в Операта в Гент, Белгия, при това в оригинала си на френски език. Критиката и публиката не пестиха похвалите си по адрес на Гилиъм, а впоследствие представлението покори ценителите на операта в Антверпен.
„Аз поставям само опери, които никога не са имали успех. По този начин няма да бъда сравняван с всички предишни по-велики версии”, отбеляза Тери Гилиъм специално за слушателите на Класик ФМ радио . „И най-ужасното нещо беше, че и двете опери имаха „ужасно” огромен успех. Заради това повече не искам да поставям опери”, подчерта изтъкнатият кинотворец в характерния си стил.
Още за операта и Тери Гилиъм, можете да си припомнете ТУК
Прочетете биографията на Тери Гилиъм ТУК