Андре Дж. Томас - за корените и душата на американската музика

Андре Дж. Томас - за корените и душата на американската музика

На 10 март в зала "България"

„Да видиш афроамериканци на сцената, които пеят „Порги и Бес“ като концертни изпълнители е нещо, което е донесло Промяната“ – така диригентът Андре Дж. Томас оценява днес огромния принос на първата американска национална опера, създадена от Джордж Гершуин. „Порги и Бес“ е написана в момент, когато в Америка е имало сегрегация и расово разделение“ – казва още диригентът, който ще покаже на всички нас, българската публика, как трябва да звучи истинската американска музика. Защото концертът утре вечерта е наречен „Душата на Америка“, а Андре Дж. Томас ще включи в него и такива афроамерикански мелодии, чиито корени са именно в робството. „Трябва да помним, че спиричуълите са дошли от робството. И това, което е много интересно е, че Америка е изпитвала огромната нужда да намери своя глас. Американците са отишли в Европа и са поканили композиторът, за когото са смятали, че най-добре може да напипа музиката на хората – Дворжак от Чехия… И дори в неговата симфония „Из новия свят“ има цитат от спиричуъл - „Going home“. Андре Дж. Томас разказва как по този начин музиката на робите е била доведена до концертната зала и как „в началото е спиричуъла, а после вече в светски аспект се появява и блус музиката“. Понякога историята може да бъде разбрана най-добре чрез музиката, а американската музика би могла да бъде усетена най-добре, когато я изпълняват хората, идващи от „Новия свят“. Това са нашите гостуващи певци Нагуанда Нобълс /сопран/ и Бенджамин Полайт /бас-баритон/, които под диригентството на Андре Дж. Томас ще разкрият корените си, пеейки в концерта „Душата на Америка“ на 10 март в концертната зала „България“. Андре Дж. Томас е не само хоров и оркестров диригент, той е аранжор, композитор, а също и автор на книги, като специалист в областта на тълкуването на негърския спиричуъл. Интервюто на Юра Трошанова с него може да чуете под снимката вляво!