„Няма голям саундтрак без голям филм, който да го вдъхнови“ – каза Енио Мориконе преди броени часове, при получаването на своята статуетка „Оскар“. Така един легендарен вдъхновител на поколения музиканти и любители на киното, роден през 1928г., получи наградата на Американската филмова академия, която присъжда отличията си от 1929г. насам. Сега Енио Мориконе бе оценен за работата си върху „Омразната осморка“ на Куентин Тарантино в категорията „най-добра оригинална филмова музика“ за 2016г. Но извън славата на Мориконе, един друг композитор за пореден път очакваше голямото признание, и то след 12 номинации за „Оскар“ - Томас Нюман. Ако той беше спечелил, така неговата 13-та номинация най-накрая щеше да се увенчае със заслужения успех. Музиката, с която американският автор участва в надпреварата, е писана към филма „Мостът на шпионите“ /Bridge of Spies, 2015/. Този интелигентен филм, с добре разказана история и актьори, на които зрителят вярва /в главната роля Том Ханкс/, е на режисьора Стивън Спилбърг. Не само режисьорското име обаче, обяснява усещането за висок професионализъм в този филм, защото тук има още една невидима, но осезаемо присъстваща фигура – на композитора. „Мостът на шпионите“ разказва за периода на Студената война и част от действието се развива в Източен Берлин, а Томас Нюман е създал подходящото за тези мрачни времена музикално усещане. Ретроспекцията на номинациите за „Оскар“, които е имал Нюман през годините показва, че американският автор е в позицията на вечно очакващият наградата филмов композитор. „Изкуплението Шоушенк" /1994/, „Американски прелести“ /2000/ и „Спасяването на мистър Банкс" /2013/ са някои от най-хубавите му номинирани партитури за „Оскар“. Освен тях, работата на композитора върху анимационните „Търсенето на Немо“ /2004/ и „Уоли-И“ /2009/ също имаше своите високи достойнства и точно тази музика бе включена в концерта от 28 февруари „Pixar in Concert“ на Оркестъра на Класик ФМ в София. А извън композирането на филмова музика, Томас Нюман е автор на симфонии, инструментални концерти и камерни творби. 60-годишният композитор продължава да работи във филмовата индустрия и вероятно ще продължи да очаква и своя „Оскар“.