В оперното изкуство са правени много експерименти, но рядко може да се чуе оперно представление на езика на маите. Именно това е идеята на музикален фестивал в Мексико, който показва как различни арии от опери биха могли да звучат и на древния език на маите. В основата на този уникален проект е американската оперна певица Мери Гроуган, която представя вече шестото издание на фестивала „Операта на маите“. Събитието ще се проведе в края на май 2016г. в югоизточната част на Мексико, в емблематичното място за цивилизацията на маите Тулум, където са руините на някогашния техен град, представляващ днес важен туристически център. Като основател на целия проект „Opera Maya“, сопраното Мери Гроуган от години разработва програма за културен обмен между певци, преподаватели и оркестранти от Мексико, Европа и Съединените щати. Тя е създала и ежегоден конкурс за композиция, който насърчава написването на нови творби на езика на маите. Освен това, самата тя работи и като вокален педагог и се е специализирала в подпомагането на професионални певци, нуждаещи се от възстановяване след прекарани травми на гласовия апарат. Консултант на Мери Гроуган по спецификата на езика на маите е проф. Кастанеда от Indiana University в Блумингтън, който се счита за един от малкото познавачи на тази материя в САЩ . Ето какво казва той в интервю за вестник „The Indiana Daily Student“ преди няколко месеца, за работата си върху музикалния проект на Мери Гроуган: „Езикът на маите е сериозно предизвикателство пред индоевропейското езиково семейство. Това е особено труден език при пеенето в класически стил. Наистина е вълнуващо, че ставаме свидетели на големия успех на „Операта на маите“, чрез която певци се обучават да пеят на този неевропейски език и това е много интересен вид работа. Съществува обаче заблуда по отношение на културата на маите. Например, много хора описват културата или самия народ просто като „маи“, докато „маи“ би трябвало да се използва само за обозначаване на един от 32-та езика в семейството на маите“.
Автор:Георги Митов