Антонио Папано – за приликите между италианската опера и „Кръстникът“

Антонио Папано – за приликите между италианската опера и „Кръстникът“

Кралската опера Covent Garden

Кралската опера Covent Garden започва спектакли на две оперни заглавия в рамките на една вечер. Традиционно обединяваните „Селска чест“ на Пиетро Маскани и „Палячи“ на Руджиеро Леонкавало ще бъдат показани в Лондон утре, на 3 декември. И двете заглавия ще се играят до 1 януари 2016г., а на 10 декември представлението ще се излъчва на живо и в кино салоните. Режисьор е Дамяно Микелето, чиято версия на „Вилхелм Тел“ от Росини /пак за Covent Garden/ предизвиква доста спорове през това лято. Диригент е Антонио Папано, който само преди няколко дни каза, че и двете опери „изобилстват от клишета за мафията, но са реалистични по отношение на италианския живот“ - в интервю за The Guardian. „Със своята история за изневяра и отмъщение, „Селска чест“ се превръща в нещо като една опера „Кръстникът“, смята диригентът и музикален директор на Covent Garden. Той обяснява защо страстта в това двойно представление все още продължава да вълнува публиката: „Клишетата на Италия, на Сицилия, на мафията… Музиката се превърна в саундтрака на тази комбинация от страст, насилие и една мафиотска фамилия. Но, само защото нещо се е превърнало в клише, не означава, че някога не е било нещо истинско! И не трябва да забравяме, че операта дойде преди „Кръстникът“ - посочва 55-годишният диригент. Той сравнява оперната музика с легендарната филмова трилогия на Франсис Форд Копола „Кръстникът“ и припомня, че музиката на Маскани /оркестровото Интермецо из оп. „Селска чест“/ е била използвана в третия филм. „Кръстникът“ - като за нашето време и може би „Кръстникът“, когото заслужаваме. Но, това ми харесва!“ – смята Папано. Пред The Guardian, диригентът прави и още паралели, като се връща към традиционния облик на Италия: „Отидете дори и днес в италианските села и ще видите старите жени, облечени в черно и как селяните ви гледат различно, ако не сте им познат. Мадоната, носена на Великденските празненства, може да изглежда старомодно на оперната сцена, но това не е измислица, това се случва. И докато някои от тези образи могат лесно да ви разсмеят, те също така са завладяващи и автентични, и то особено на юг“. Антонио Папано, който е роден в Англия, но семейството му идва от Италия, споделя още, че за него работата върху тези италиански опери е нещо като „откровение“: „Тези творби станаха много важни за мен…, защото силните думи и силните жестове трябва да излизат от една силна музика“.