Музикалният свят – в памет на жертвите в Париж

Музикалният свят – в памет на жертвите в Париж

Терор срещу музиката и цивилизоваността

Световната музикална общественост изрази съпричастността си с френския народ и близките на жертвите от терористичните нападения в Париж, които наброяват 128 души по официална информация на Елисейския дворец, а ранените са над 200. „Поради отминалите събития и предприетите извънредни мерки, планираният спектакъл в Парижката национална опера бе отменен”, написа тенорът Роберто Аланя в събота в своя профил във Фейсбук. Отново в социалната мрежа мексиканският оперен певец Роландо Виясон обяви: „В траур, но обединени и на крака”, а перуанският му колега Хуан Диего Флорес цитира думите на Ленард Бърнстейн: „Това ще бъде нашият отговор на насилието: да правим музика по-силно, по-красиво, по-предано от всякога”. Непосредствено преди постановката на операта „Тоска”, Пласидо Доминго дирижира „Марсилезата” , изпълнена от хора и оркестъра на Метрополитън опера. Към напечатаните програми за спектакъла бе прикрепен допълнителен лист с текста на химна и пояснението, че това е „израз на нашата солидарност с гражданите на Франция”. Своето съчувствие изрази и Кралския театър в Мадрид с публикуването на френското знаме и знака на мира в социалната мрежа. В памет на жертвите Операта в Сидни и концертната зала в Сао Пауло бяха осветени в цветовете на френския национален флаг. От Миланския оперен театър „Ла Скала” заявиха следното: „Тези варварски деяния ни засягат още по-дълбоко, защото за една от целите беше избран театър. Невъзможно е във времена като тези да спрем да мислим за значението на културата, в т.ч. за театъра и музиката като нейни форми, в изграждането и защитата на цивилизацията и обществения живот”.

Редица световни оркестри почетоха паметта на загиналите във френската столица: Симфоничният оркестър на Атланта /концертно изпълнение „Реквием” от Верди/, Операта в Лайпциг /посвещаване със спектакъла „Сватбата на Фигаро” от В.А.Моцарт/, Fort Worth Symphony, Colorado Springs Philharmonic, САЩ, Оркестърът на Националния център за изкуствата, Отава, Канада /изпълнения на „Марсилезата” в началото на съботните си концерти/. Във Вашингтон гостуващият диригент Джанандреа Нозеда посвети на жертвите „Героична елегия” от Алфредо Казела в изпълнение на Националния симфоничен оркестър на САЩ и заяви от пулта: „Париж е без музика тази вечер и утре.Нека да свирим за Париж”.

Припомняме, че минимум 80 души са намерили смъртта си по време на музикална вечер в препълнената концертната зала „Батаклан”, където терористите откриват безразборен огън срещу публиката. Част от посетителите на концерта успяват да избягат навън, а останалите остават вътре като заложници. След намеса на елитни полицейски части са убити четиримата нападатели, като трима от тях са задействали експлозиви върху себе си. На следващия ден само на 100 метра от входа на залата прозвуча клавирна интерпретация на песента „Imagine” на Джон Ленън в изпълнение на пътуващия немски музикант Давиде Мартело, а изпълнението му обиколи световните медии. Концертната зала „Батаклан” е разположена на булевард „Волтер” във френската столица и е обявена за исторически паметник на Франция през 1991г. Културната институция носи името на едноактната оперета на Жак Офенбах, чиято премиера се е състояла на 29 декември 1855г. Сградата е построена през 1864г. по план на архитекта Шарл Дювал и е със специфичната форма на китайска пагода. Зданието е използвано за кинозала, но понастоящем в него са се провеждали концерти, спектакли; има кафе-театър и дискотека.

С минута мълчание бяха почетени жертвите от терористичния акт в Париж и по време на откриването на цикъла „Музиката на Америка“ в София. От сцената на зала „България” изпълнителният директор на „Кантус Фирмус“ Васил Димитров и Десислава Тальокова, изпълнителен директор на фондация „Америка за България“, остро осъдиха серията от атентати във френската столица. Кървавите атаки от петък вечерта не бяха пропуснати и от солиста Сал Вивиано. Бродуейският актьор и певец изрази надеждата си такива трагични събития повече да не се случват.