Тери Гилиъм - загрижен за операта

Тери Гилиъм - загрижен за операта

Основателят на „Монти Пайтън”

„Операта е застрашен от изчезване вид, който ще умре, ако не му се влее нова кръв чрез публиката”. Това заяви наскоро Тери Гилиъм пред испанските медии. Англо-американският филмов режисьор и член на комедийната група „Монти Пайтън” се намира в Барселона, за да режисира операта „Бенвенуто Челини” от Ектор Берлиоз. В компанията на асистент-режисьора си Наташа Метерел, Гилиъм изрази задоволството си, че може да предложи втория си оперен проект пред каталунската публика след представянето му в Лондон и Амстердам. 74-годишният творец окачестви музиката на Берлиоз като „великолепна” и „прекрасна” в съчетание със превратностите на съдбата на прочутия италиански художник, скулптор и ювелир. В типичния си стил Гилиъм посочи, че в един все по-малък свят „се нуждаем от такива луди като Берлиоз”. И допълни: „музиката му ни пренася в нови територии, които винаги са извън границите на възможното”. Без да крие, че е обикновен „любител” на операта, той подчерта, че този факт „макар и да изглежда негативно, е добър, защото не знам къде са границите. Представих идеите си на Наташа и тя жертвоготовно се впусна отвъд онова, което вече е правено в миналото. Това е като да избуташ идеите от върха на една скала, но вместо да паднат, те излитат”. От своя страна Метерел коментира, че да работи с Гилиъм „е огромно предизвикателство, тъй като е много по-различен от останалите режисьори, въпреки уверенията, че това е обогатяващ опит”.

В мащабната продукция са включени солисти, музиканти, акробати и деца. Режисьорът на филми като „Бразилия” и „Приключенията на барон Мюнхаузен” разкри, че постановката в Лондон не е замислена първоначално като опера, а като „вариете”. „Имам чувството, че не представяме опера, а популярен спектакъл, чиито корени са останали в 18-ти или 19-век, а днес за съжаление сме го заменили с гледането на телевизия”, смята Гилиъм. По думите му, тази комбинация от опера и шоу е способна да привлече много повече младежка аудитория, както това се случи с „Проклятието на Фауст” от Берлиоз. С това заглавие през 2011г. Гилиъм направи режисьорския си дебют в Английската национална опера.

Спектакълът „Бенвенуто Челини” се играе на сцената на театър „Лисеу” в Барселона от 8 до 19 ноември 2015г. За първи и единствен път това оперно заглавие е поставено в каталунския град през 1977г. Същевременно в началото на ноември на стария пазар Encants Vells в Барселона артисти от трупата на „Лисеу” организираха зрелищен флашмоб, чрез който да представят новия спектакъл на Тери Гилиъм.