В света на съвременната опера вече се наблюдават най-различни експерименти, но обикновено те са в сферата на режисьорските виждания. Наскоро обаче, на сцената на Komische Oper в Берлин се появи хуманоиден робот, чиято задача бе… да пее. За него беше определена главната роля в новата опера „My Square Lady”, пише сайтът Motherboard /онлайн списание и видео канал, посветен на пресечната точка между технологиите, науката и хората/. Пеещият робот е творение на проф. Манфред Хилд от Хумболтовия университет в Берлин и е създаден по специален проект на Европейския съюз за изследването на когнитивната роботика и еволюцията на изкуствения език. Артистите от оперния театър и учените са работили в продължение на две години върху поведението на робота, за да може той да пее с певците и оркестъра в творбата„My Square Lady”. Интересното е, че той не се контролира от оператор зад кулисите, а е програмиран да реагира спрямо артистите и да извършва определени действия сам. Но каква е идеята на този експеримент? Някои от отговорите дава Бернхард Хански, един от участващите певци, чиято роля в творбата е да пее за разрушението и смъртта:„В операта става дума за това, да се покаже на робота какво означава да бъдеш човешко същество с емоции. Всяка част от представлението, която изпълняваме и насочваме към него, е за различна емоция“ –обяснява той. Идеята за въвеждането на роботи на сцената всъщност не е нова. Опити за нейната реализация са започнали още през 2008г. в Япония, когато драматургът Ориза Хирата е работил върху концепцията за роботизирания театър. Някои от актьорите обаче, са коментирали тогава, че се чувстват самотни на сцената и им липсва „присъствие“… По повод новата опера, показана в края на миналия месец в Берлин, оперният певец Бернхард Хански допълва още: „Мисля, че опера или театър се правят, заради емоциите и един робот не е в състояние да ги изрази, а и публиката наистина иска да вижда реални чувства и човешки същества на сцената“.