Пианистът Евгений Кисин не участва в музикалните събития по повод 175-та годишнина от рождението на П.И.Чайковски, чиято кулминация бе преди седмица в Русия. Но пък има планове да свири в Москва и Санкт Петербург през 2017г. 43-годишният музикант, който не обича конкурсите, има своите изисквания за репертоара си и едно от тях е - да не го обвързва с юбилеи на композитори. Роденият в Москва Кисин, който от над 20 години не живее в Русия, казва още, че е правил изключения само за юбилеите на Шопен, Шуман и Лист, когато се отбелязваха 200-годишнините им. Затова и тази година не планира нищо специално по темата Чайковски, въпреки че музикалният свят още помни как през 1988г. той изпълни Първия концерт на композитора под диригентството на Херберт фон Караян, по време на Новогодишния концерт на Берлинската филхармония, само година след дебюта му на Запад. Евгений Кисин често е канен да журира в различни конкурси, но винаги отказва, защото не смята, че може да направи нещо особено съществено от тази позиция. Сега, когато предстои XV-ия Международен конкурс „Чайковски“, той не бе поканен в журито, но откликна на журналистическия интерес към него, като даде пространно интервю за „Российская газета“. Поводът –юбилея на композитора, както и погледа на пианиста върху един от най-прочутите клавирни концерти на всички времена – Концерта за пиано и оркестър №1 на Чайковски. Запитан дали си спомня изискванията на Караян по време на репетициите, Евгений Кисин споделя: „Разбира се, че си спомням всичко. Когато се срещнахме преди репетицията, аз дори не успях да изсвиря първия акорд, когато Караян каза: „Прочетох документи, според които след първото изпълнение на това произведение Чайковски е казал: „Твърде бързо!“ И сега всички свирят концерта твърде бързо – и никаква музика. А ние с теб ще правим музика“. След това аз започнах да свиря, а през цялото време Караян ме спираше и искаше да забавям темпото. Тогава бях едва на 17 и не смеех да възразявам… Но, още на първата репетиция оркестърът бе много недоволен, тъй като в старанието си да избяга от „немузикалната бързина“, великият маестро явно попадна в друга крайност. И помня, как той каза: „Prestissimo ist falsch!“ – за втората част на концерта. В резултат на това, все пак успяхме да намерим някакъв компромис и на някои места Караян малко побутна темпото, в сравнение с първата репетиция“. Евгений Кисин дава пред „Российская газета“ и една по-цялостна своя оценка върху музикалното наследство на Чайковски, като обобщава: „Аз с удоволствие свиря неговата музика, но честно казано, не виждам какво той е привнесъл в самото клавирно изкуство. Като оставим настрана шедьоври, като Първия концерт, цикъла за пиано „Годишните времена“, „Размишление“ и Ноктюрно в до диез минор, неговият основен принос все пак не е бил в клавирната музика, а в симфоничната“. А ето как лаконично отговаря пианистът на въпроса - как би трябвало да се интерпретира Чайковски, без да се опошли неговата музика, тъй като мнозина са склонни да я считат за банална и сантиментална? – „Мисля, че това просто е въпрос на добър вкус – както и при изпълнението на всяка музика“.
В началото на април тази година Евгений Кисин посети Армения, присъединявайки се към фестивала „Еревански перспективи“, на който изнесе рецитал. Тогава той заяви пред медиите в Ереван, че ще участва в концерта в знаменитата нюйоркска зала „Карнеги хол“ на 26 май 2015г., посветен на 100-годишнината ат Арменския геноцид в проекта „With you, Armenia“.Повече за пианиста може да си припомните от: „Евгений Кисин на турне в Швейцария“ и „Евгений Кисин с благотворителен концерт в Израел“.