„РИБАРЯТ И НЕГОВАТА ДУША”

„РИБАРЯТ И НЕГОВАТА ДУША”

19 май от 19.00ч., зала 1 на НДК

На 19 май от 19.00 часа в зала 1 на НДК ще бъде показана първата българска поп-опера „Рибарят и неговата душа”. Поп-операта е проект на продуцентска къща „Шака Зулу Студио” и е написана по едноименната приказка на Оскар Уайлд. Спектакалът е един от основните акценти в юбилейния „20-ти Салон на изкуствата” в НДК.

„Рибарят и неговата душа" обединява работата на симфоничен оркестър и поп-рок бенд, балет в неговите най-разнообразни форми, хор и солисти. В поп-операта участват над 100 артисти от различни сфери на изкуството, любими имена на българската публика. Актьорът Ненчо Балабанов се преобразява в ролята на Рибаря, Весела Бонева e Русалката, певицата Амалия Ненова - Душата, Мариана Попова - Магьосницата, оперният изпълнител Стефан Владимиров влиза в образа на Отеца, а актьорът Димо Алексиев е Разказвачът; и със специалното участие на Джони Илиев.

Почитателите на поп-оперното изкуство ще имат възможността да се насладят на 2 часа омгьосваща музика, завладяващи костюми и хореография. Сценографията е представена като триизмерна прожекция - симулация на декор и атмосфера, като са използвани техники като 3D мапинг, холограмни изображения, прожекции на иновативни повърхности и материи.

Автор на музиката е Минко Ламбов - български композитор, продуцент, аранжор, оркестратор и пианист. Музикалният му език е ярък и завладяващ. Композиторът умело смесва различни музикални жанрове и стилове, а резултатът оставя публиката без дъх още от първите тактове на увертюрата до самия край на произведението. Поп-операта включва 10 арии, 10 дуета, 1 терцет, множество балетни сцени, етно, симфонична, и поп-рок музика, илюстрираща и подкрепяща различните силно емоционални и драматични моменти в либретото.

Поп-операта като жанр в музикално отношение предполага новаторски подход и използването на различни композиционни техники. Общото звучене в „Рибарят и неговата душа” композиторът постига чрез противопоставяне на оперни и поп-изпълнители, обединени от симфоничен оркестър, поп-рок бенд и хор под диригентската палка на маестро Кирил Ламбов.

Либретото и текстовете на песните в „Рибарят и неговата душа” са написани от режисьора на спектакъла Ана Топалова, завършила актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ. „Провокирана бях от музиката в „езика” на Оскар Уайлд. Речта на неговите герои се излива като песен и текстът от приказката съвсем естествено преля в музика. Благодарение на дарбата на композитора Минко Ламбов да следва и аргументира с музиката си въздействието на една прекрасна драматургия, се случи така, че успяхме да увлечем толкова много творци в осъществяването на този мащабен проект. За мен беше важно да видим на българска сцена сюжет с такива силни послания, заложени от гениален автор като Оскар Уайлд, призоваващи към толерантност и разбиране на различния от нас. Послания, които ни връщат към същността на човешкия живот и неговия смисъл. Които ни напомнят, че всички сме подобни тогава, когато преследваме съкровените си желания, когато се борим за любовта си и когато умираме. Това са въпроси, които несъмнено вълнуват всеки човек, независимо от неговата възраст, произход и религия”, Ана Топалова.

Цените на билетите са между 25 и 60 лева, за повече информация: http://www.ticketportal.bg/podujatie_search.asp?ID=43253

„Много е смешно, защото не ми стигнаха връзките да играя рибаря”, шегува се Димо Алексиев за участието си в поп-операта. „Много хубав екип сме събрали, хора с приятна енергия. Голяма отговорност е да се опиташ да изиграеш Оскар Уайлд, сложна актьорска задача. Аз ще съм буферът между една невъзможна любов, като ще се опитам да я предам на публиката и тя да стане съпричастна. Моята роля е свързваща отделните сцени, аз водя зрителите в разказа. Освен това има едни етюди в самото начало, съврзани с живота на този човек. Оскар Уалйд не случайно пише приказка, за да разкаже за тази невъзможна любов между човек и русалка. Той е бил хомосексуалист, чийто живот се разрушава заради любовта му към един ужасно красив мъж и конфлита с разбиранията на епохата. Впоследствие влиза в затвора във Франция, където умира съвсем млад. Но това не е основното в спектакъла, много тънко е проследена нишката на личната история на писателя, която е и причината той да напише приказка за невазможната любов между човек и рускалка, съсипала живота и на двамата. Целият спектакъл е срещу догмата, осъждането на другия, насочва към толеранстност, разбиране и любов. И основното внушение е, че силата на Бог е неговата любов”.

Някои от приказните костюми за спектакъла „Рибарят и неговата душа” ще бъдат произведени ръчно от екипа на Кремена Халваджиян, поради изключителната сложност на отделните елементи и детайли. Стилистите ще се опитат да пресъздадат максимално точно съществата, обитаващи морското дъно.

Кремена Халваджиян за костюмите: „Повечето костюми за спектакъла са нарисувани от две млади български дизйанерки, които са търсили прилика с типичните морски представители. Първоначално продуцентите срещат трудности да ги произведат и да ги направят действителни. Но ние с моя екип сме научени да можем да правим всичко, дори и тези, на пръв поглед неосъществими, проекти. Костюмите са приказни, опитваме се да пресъздадем морския свят доста точно. Материите са естетвени, предимно коприна. Правят се много неща на ръка поради сложността на някои от костюмите, като този на октопода, например. За да се изработят всички тези пипала и кръгчета, са едни специали чудесии. Всички елементи се изработват ръчно и много прецизно. Аз много държа на това всичко да е максимално точно с реалните същества, държа да са реални образи и едновременно се съобразявам с това, че сцената е огромна. Така трябва да бъдат направени цветовете и елементите, че да се виждат отдалече и да го има ефектът. Използваме много светещи бои, което ще бъде игра с осветлението, с режисьорката Ана Топалова вече сме го обсъждали. Има мултимедия, с която се съобразяваме - кога костюмите да потънат в морето и кога да изпъкнат, доста трудна задача като цяло, но амбициозна. Не обичам прекалената театралност, предпочитам да няма рисувани и измислени неща, това, което правим е да пресъздаваме точни щампи и образи от действителни снимки на такива водни същества. Нещо, което беше много готина идея на тези две момичета - един костюм на рак, който се играе от двама души и нещото което аз след това ъпгрейтнах е, че той ще се раздели. Не могат да танцуват двамата постоянно и в такава спойка, затова ще се разделят и ще се превърнат в две скариди. Има едни такива заигравки, които са предизвикателни за артиста.

Костюмите са 120, но ние няма да направим всички с оглед малкото време, с което разполагаме. Специалните костюми, за които стана въпрос и които са най-трудни и сложни за производство, са около 15. Останалите са за по-малки сцени. Ние ще произведем 40 костюма, а другите ще бъдат като основи, върху които ще поработим.

Продуцентите ме потърсиха буквално два месеца преди премиерата. И аз първоначално бях супер скептично настроена, даже отидох на срещата по-скоро, за да откажа. Но те са толкова симпатични, режисьорката и композиторът на спектакъла, че няма как да им откажеш.

Когато чух за първи път музиката, веднага писах на композитора. Аз самата съм музикант и малко скептично се отнасям към подобен вид българска музика, а Минко Ламбов наистина е написал чудесни неща и много се очаровах. Веднага му написах първата си реакция и той беше толкова доволен, изключително сладък човек и наистина е написал изключителна музика. Много хубаво звучи, има много еклектика, много съчетания на толкова различни стилове, някак си ги е комбинирал много умело. Много интересен спектакъл ще бъде. Минко и Ани се занимават с цялата организация на проекта и с продуцирането му, което за един творец е убийствено. Аз вярвам, че ще се получи, защото са големи ентусиасти.”