Даниел Баренбойм се завърна към Royal Festival Hall тази пролет с цял проект, който затвърждава репутацията му на пианист и диригент. Световноизвестният музикант е свирил и дирижирал в Лондон често през годините, а още през 1956г., когато е едва 13-годишен пианист, е дебютирал в концертите, организирани от Southbank Centre, провеждани в тази прочута зала. Сега „Проектът Баренбойм 2015“ продължава традицията и включва негови самостоятелни изпълнения на сонатите от Шуберт, поднесени в рамките на четири рецитала, както и Баренбойм на диригентския пулт – в два концерта със Staatskapelle Berlin. При неотдавнашния му престой в Обединеното кралство /за концерти от 20 и 21 април, чиито солисти бяха Марта Аргерих и Лиза Батиашвили/, лондонското радио Classic FM го нарече „една от живите легенди на класическата музика“. Самият Баренбойм даде единственото си радио интервю за тази медия, в което специално подчерта: „Аз съм противник на инструменталистите, които дирижират“. В този разговор, пианистът и диригент говори за това, колко е важно да бъдеш професионално подготвен, когато дирижираш. Известно е, че той често е и в двете роли – солист и диригент, ръководейки оркестъра от стола на рояла, но е убеден, че трябва да има повече респект към професията на диригента. „Дирижирането е професия. Фактът, че си голям пианист, цигулар или виолончелист, не ти дава позволението да дирижираш“ – казва той. Според него, професионалният диригент може да помогне на солиста да извлече максимума от един оркестър. От друга страна, ансамбълът е „оставен сам на себе си“ тогава, когато един инструменталист не е достатъчно обучен като диригент, смята още той. В такъв случай „ти се задоволяваш с това да кажеш някои хитри неща, като „Слушайте как изсвирвам това!“ или „Можете ли да го направите по този начин?“ – но, това не е дирижиране!“ – възкликва Даниел Баренбойм. За него нарастващата тенденция все повече инструменталисти да посягат към дирижирането, говори за „липса на уважение към професията на диригента”. Ето в какво е категоричен 72-годишният артист: „Аз съм много войнствено настроен срещу това, защото то стана модерно най-вече в резултат на икономическата необходимост да бъде спестен един хонорар. Мисля, че това е голям срам… Наричат го „свирене и дирижиране“, но всъщност не го правят. Те свирят без диригент“. Пълния запис на интервюто Classic FM Лондон ще излъчи на 10 май. А през изминалите години музикантът е бил постоянно приветстван от публиката в британската столица, особено в рециталите си на Бетовеновите сонати през 2008г., както и две години по-късно, когато изпълни клавирните концерти и на Бетовен, и на Шьонберг, в концертните серии на Southbank Centre.