„В България има експерти за българското изкуство”, посочи Александер Опитц - председател на Асоциацията за свободен театър в Германия. Той гостува в студиото на Класик ФМ радио заедно с Васил Димитров -председател на УС на Българска фестивална асоциация и президент на „Европейски музикален фестивал”. Двамата културни мениджъри ще вземат участие в кръглата маса на тема: „Европейски стандарти и механизми за финансиране на фестивалите – ГРАДСКИ РАЗГОВОРИ”, която ще се проведе днес, 30 април, от 11ч. в зала 8 на НДК. Организатори на проявата са Българската фестивална асоциация (БФА), в партньорство с Европейския музикален фестивал, НДК, „Гьоте– институт” - София и Столичната община.
Всички участници в събитието ще обсъдят първия вариант на „Бяла книга” с препоръки за реформа на културните политики на местно и на национално ниво –част от проект „Българо-норвежко партньорство за прозрачна и ефективна публична подкрепа на културния сектор в България“, осъществяван с финансовата подкрепа на Програма за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014г. Според Васил Димитров, „Бялата книга е финалният „продукт” от сътрудничеството между Българската фестивална организация и Норвежката фестивална асоциация”. В предаването „Сутрешно кафе” с водещ Георги Митов-Геми той очерта развитието на фестивалния живот в Норвегия – „страна с 5 млн.жители и с 1000 фестивали т.е всеки 5000 души имат фестивал”. По думите на Димитров, финансирането на фестивалите в скандинавската страна е разпределено под формата на 60 % от държавния културен фонд и 40% от общините, които считат за привилегия да участват в т.нар. „ключови фестивали”, които получават гарантирано финансиране за 4 години напред и така си осигуряват планирано развитие в бъдеще. Оценката и финансирането на фестивалите се извършва от артистичен съвет към Министерство на културата на Норвегия с по-малък брой държавни и повече външни експерти.
От своя страна, Александер Опитц подчерта значимостта на доверието като основен принцип при финансирането и формирането на културни политики. Той сподели разочарованието си, че обещанията в България не са спазвани, предвид неговите редовни посещения от 2007г. насам и поредиците от разговори. „Преживях да гледам как финансиране от днес за утре бива отменено. Средства, които са за подпомагане на свободната сцена, изведнъж се дават на различни институции. Тогава къде остава доверието?”, отбеляза Опитц. Въпреки това, специалистът е категоричен, че „всички, които се занимават с изкуство в България, са твърде добри професионалисти. Тук хората на изкуството се борят за собствените си условия на работа, но това не е тяхната задача. Работата им е да правят изкуство, а държавата или общината да ги финансира”, подчерта той. „В Германия също няма справедлива система за финансиране. В държавните театри се инвестират 2,3 млрд. евро, а в свободната сцена- 70 млн. евро, но постепенно започват да разбират какво представлява тя”, разкри Опитц.
Какво още споделиха Васил Димитров -председател на УС на БФА и с Александер Опитц - председател на Асоциацията за свободен театър в Германия в превод на Ваня Кубадинска от Гьоте Институт – София, чуйте в звуковите файлове под снимката вляво.