Превръщат Шопен в туристически бранд?

Превръщат Шопен в туристически бранд?

Варшава очаква 3 млн. посетители

Те прииждат от Китай, за да чуят неговите ноктюрни и мазурки, и от Япония, за да се насладят на красотата на родното му място. Музиката му говори на азиатските туристи за естетика и вкус. Посетители от близки и далечни страни пристигат в Полша, за да научат повече за Фредерик Шопен. Служители в туристическия бранш на страната считат, че с притегателната сила на неговия жизнен и творчески път могат да се привлекат по 3 млн. туристи всяка година. Около 200 000 от тях посещават двата музея, свързани с виртуозния пианист и композитор: Музеят на Шопен, разположен в бароков дворец в центъра на Варшава, и родната къща на Шопен в Желязова Вола – на 1 част път в западна посока от полската столица.

Сега има планове за изграждането на уебсайт, посветен на Шопен туризма, като националния туристически борд разработва и мобилно приложение, което ще позволи на потребителите да правят "селфита с Шопен" на пет места в Варшава, като снимката на композитора се наслагва върху полученото изображение. "Интересът към Шопен е един от факторите за увеличението на посетителите. И някои идват само защото Варшава е градът на Шопен", заяви Анна Прилуска от Туристическия офис на Варшава пред британския вестник “Гардиън”. “Забелязваме, че връзката между хората, които идват, и Шопен е почти религиозна”, споделя директорът на Институт Шопен Артур Шкленер. “За тях е важно посещението на мястото, където той е израснал, е вид поклоничество. Шопен е един от най-важните културни брандове на страната”, допълва той.

Изчисленията показват, че повече хора са посетили Полша през 2010г., когато бяха отбелязани 200 години от рождението на Шопен, отколкото по време на Европейското първенство по футбол, чиито домакини бяха Полша и Украйна през 2012г. Сега в страната се подготвят за домакинството на 17-тия Международен конкурс “Фредерик Шопен”, който ще се състои през октомври. Събитието се провежда на всеки пет години, като в него ще се включат 80 участници от целия свят, а на заключителния концерт се предвижда присъствието на 10 000 души! От 450 души, подали документи за участие, най-многобройни са кандидатите от Китай, Япония и Южна Корея, последвани от Полша. Специалистите коментират, че търсенето на билетите за конкурса, пуснати в продажба, е особено силно изразено в Азия. Това е показателно и за един феномен, който се описва като “ентусиазъм на азиатските музиканти и публика към Шопен”.

Импромптюта на Шопен ще прозвучат в София по време на рецитала на испанската пианистка Юдит Хауреги, която гостува на Европейския музикален фестивал. Концертът е на 16 април от 19.30ч в камерна зала “България”, а билети ще откриете ТУК