„Юдит Хауреги е забележителен артист, който свири с една особена чувствителност”, заяви в ефира на Класик ФМ радио маестро Салвадор Бротонс по повод предстоящия концерт на талантливата испанска пианистка на 16 април в камерна зала „България” в рамките на Европейския музикален фестивал. „Тя работи с много голямо желание, енергия и експресивност”, подчерта диригентът, роден в Барселона, автономна област Каталуния. Той застава на пулта на Испанския национален оркестър, с когото Юдит Хауреги дебютира през 2012г. на концерт по повод 300 години от основаването на Националната библиотека на Испания.
Салвадор Бротонс е възпитаник на консерваторията в родния си град, където е изучавал флейта, композиция и дирижиране. През 1985 г. той получава Фулбрайтова стипендия и защитава докторска степен в Държавния университет на Флорида. Пред диригента се разкриват отлични възможности за развитие – получава покани за работа с Пражкия радиооркестър, Националния симфоничен оркестър на Южна Африка; гостува на ансамбъл „Московски виртуози“, Националния оркестър на Колумбия, симфоничните оркестри на Йорк (Пенсилвания,САЩ) и Талахаси (Флорида,САЩ), Симфоничния оркестър на Испанското радио и телевизия (RTVE).
„Съвременният диригент не може да бъде тип Тосканини или Караян. Аз поддържам тясна връзка с оркестрантите”, разкри маестрото в предаването „Сутрешно кафе с Геми”. Според Бротонс „младите диригенти трябва да имат може би едно обширно, задълбочено познаване за всичко”. Това се опитва да внуши и на младите таланти, на които е преподавал контрапункт, оркестрово дирижиране и история на музиката в Държавния университет в Портланд, а в момента - дирижиране и композиция във Висшата музикална школа на Каталуния.
Освен като диригент, изтъкнатият испанец е автор на повече от 80 пиеси, главно за оркестрови и камерни състави. Негови произведения се издават и записват в Европа и САЩ от лейбъли като EMI, Auvidis, Albany Records, Claves, RNE и др. „След Втората световна война започнаха да пишат произведения, които даже и на самите тях не се нравеха, но всички бяха подчинени на идеята да има еволюция. През последните три десетилетия нещата се промениха. Аз искам музиката ми да стигне до онези, които я обичат.... Езикът може да бъде различен, но трябва да бъде комуникативен”, пояснява Бротонс. Той оценява навлизането на други жанрове в класическата музика. „На мен не ми харесва поп музиката, но това, което оценявам у нейните автори е, че са съумяли да намерят най-добрият начин за комуникация с голямата публика. Докато нашия продукт, който е с много по-високо качество, невинаги може да достигне до нея. Трябва да намерим начина, по който да го направим – да се получи тази комуникация”, коментира именитият маестро.
Салвадор Бротонс е бил музикален директор и диригент на Симфониета Орегон (1990-1993), Оркестъра на еврейската общност Митълман (1989-1991) и Симфоничния оркестър на Портландския държавен университет (1987- 1997). Носител е на многобройни отличия, сред които Наградата на Националния оркестър на Испания, ”Golden Youth Award“; два пъти печели „Наградата на Барселона“, а в колекцията му има и отличие на международния конкурс „Кралица София“ (1991г.) за произведението „Виртус“ за оркестър.
С нескрито вълнение Салвадор Бротонс посочи, че има изход от кризата в класическата музика, която се отрази негативно в САЩ и в Испания, където работи. „Трябва да бъдем по-креативни и да привличаме широката публика с атрактивни програми, които да могат да бъдат добре представени”. Какво още сподели маестро Салвадор Бротонс преди изявата си на 27 март в София, чуйте от интервюто на Георги Митов-Геми в превод на Дора Цветкова от Посолството на Испания в България. Открийте го в звуковите файлове под снимката вляво.