„Дайте на туристите това, което те искат“ – казва генералният мениджър на операта„La Fenice“ във Венеция, Кристиано Киарот. И се оказва, че неговия подход към печелившата политика на един оперен театър дава резултати. Защото публиката иска определен репертоар и може да го получи, ако театърът се управлява повече като бизнес компания. Това е настоящата стратегия на 63-годишният Кристиано Киарот, самият той родом от Венеция, за която разказва канадското музикално списание „The Music Scene“ на своя уебсайт scena.org. Изданието цитира неговите думи,в контекста на сериозните финансови трудности, които в последно време изпитват повечето италиански музикални институции. Както Кристиано Киарот посочва, хорът и оркестърът за един оперен театър далеч не са само разходи, а преди всичко - негов актив, защото „нито една опера не може да функционира без своите музиканти“. За разлика от други оперни къщи, като Римската опера например, която миналата есен съкрати хоровия и оркестровия си състав, то в „La Fenice“ имат повече ангажименти от всякога. „Хорът и оркестърът са двигателят, който нашия театър има“ – гласи буквално израза на италианския мениджър, който е бивш професионален журналист. „И аз се запитах - какво мога да направя с този двигател?“ – продължава той, а отговора, който дава е съвсем прост и логичен: „Всъщност, какво може да се направи, когато градът има едва 60 000 жители, а операта е скъпо изкуство и в действителност е вярно, че театърът има сериозен разход на пари, независимо от щедрото финансиране от правителството? Отговорът е да се възползваме от големия актив на Венеция – туризма“ – заключава той. Тъй като броят на туристите във Венеция продължава да е впечатляващ, ръководството на „La Fenice“ иска да убеди всеки гост на града да влезе в оперната зала. През настоящия сезон в репертоара на театъра има 200 опери и оркестрови концерти, докато през 2009г. техният брой е бил 112. През пролетта, лятото и есента на тази година, постоянно има и ще продължава да има представления, от които туристите в града могат да се възползват – „Травиата“ на Верди, „Тоска“ на Пучини, които те гледат, изпитвайки „наслада за сърцата им“, по думите на Кристиано Киарот. „Понякога ние дори изпълняваме по три различни опери през уикенда и те всички са известни италиански опери“ – отбелязва той. Прочутите заглавия са част от стратегията му и въпреки че техните продукции не са на най-високото ниво, според него те биват представяни достатъчно коректно. Повечето посетители не са оперни познавачи, но пък биха си купили билет за спектакъл, за да запълнят туристическия си график. За тази цел, операта е разработила удобен за зрителите си уебсайт, позволяващ лесен начин за закупуване на билети. Така миналата година от общо 145 000 продадени билета, едва 45 000 са били купени от италианци. „Манталитетът в Италия трябва да се промени“ – твърди Кристиано Киароти заключава: „Оперните къщи трябва да залагат повече на бизнеса“.