Британският пианист Питър Катин, един от най-уважаваните музиканти от следвоенните години, почина на 84-годишна възраст на 19 март. Кариерата му следваше периоди на продуктивна работа, но и дълги прекъсвания, а самият той се оттегли от голямата сцена през 2004г. Питър Катин е роден в Лондон на 14 ноември 1930г., като син на еврейски емигрант от Латвия и англичанка. Известен бе с това, че отбягваше публичността и предпочиташе да бъде вглъбен в музицирането. Изкуството му е забелязано най-напред във Великобритания, особено след един триумфален концерт, в който той изпълнява Третия клавирен концерт на Рахманинов в Royal Albert Hall през 1953г., което предизвиква истинска сензация. Винаги е бил считан за „романтичен“ пианист, но освен творбите на Шопен, Шуберт, Шуман, Брамс, Лист, Чайковски и др., той има забележителни интерпретации и върху композициите на Моцарт, Клементи и Дебюси. „След като постигна признание във Великобритания, Катин бе първият следвоенен пианист, който посети Москва, пристигайки там през 1958г., също като американеца Ван Клайбърн, спечелил международния конкурс „Чайковски“ – пише The Telegraph по повод кончината на артиста. Gramophone припомня как през 1953г. пианистът е изживял своя невероятен триумф при дебюта си на фестивала Proms и цитира думите му от негово интервю, дадено за британското списание през 1987г.: „Аз си спомням как в началото на кариерата си свирех Третия концерт на Рахманинов на фестивала и това буквално срути залата, а след този случай трудно можеха да ме поканят да свиря нещо друго…“ И все пак, на летните концерти Proms Питър Катин е имал 25 участия по-късно, през 70-те, както отбелязва списанието. Макар и в по-слаба степен, музикантът е бил привлечен и от камерната музика, за кратко сформира трио, бил е и сценичен партньор на цигуларя Алфредо Камполи и певицата Виктория де Лос Анхелес. Но неговата сила останаха соловите изпълнения, чийто официален край бе сложен през 2004г. след повече от 55-годишна кариера. Работил е с няколко звукозаписни компании, като първоначално записва за Decca, доста по-късно има мащабна серия изпълнения за фирмата Olympia, в някои случаи и самият пианист е финансирал свои записи, дори е пишел бележките към собствените си програми. Показателни са думите му, които The Telegraph припомня сега: „В ранните си години направих грешката да слушам това, което всички ми казваха и да не следвам чувствата си по отношение на репертоара, който свирех. Сега вече знам, че е моя работа да убедя публиката в правилността на собственото си виждане“ – казва Питър Катин през 1969г.