Режисьорът Тимофей Кулябин бе оправдан по делото срещу неговата постановка на операта „Танхойзер“. Обвинението бе повдигнато от прокуратурата на Новосибирск, заради „умишлено публично оскверняване на религиозни ценности“ в режисьорското му виждане върху творбата на Вагнер, която вече близо четири месеца е в репертоара на Новосибирския държавен академичен театър за опера и балет. Поводът бе обръщението на митрополит Тихон, който публично изказа критичната позиция на Руската православна църква по случая, съзирайки в интерпретацията неподходящо използване на църковна символика. Наказателна отговорност бе потърсена не само от режисьора, но и от директора на операта Борис Мездрич, който въпреки това, твърдо застана зад своя екип. От публикацията на Класик ФМ „Танхойзер“ срещу Руската православна църква“ може да си припомните повече за културно-религиозния скандал в Русия, който постави сериозни въпроси пред обществото там. Интернет изданието за класическа музика Classical Music News.Ru проследява цялата тема в подробности, а само преди няколко дни, когато все още не бе известна развръзката по делото, помести позицията на световноизвестния руски диригент Владимир Юровски, публикувана от сайта за съвременно изкуство и култура Colta.ru. В своето открито писмо диригентът се обявява в защита на „Танхойзер“, но веднага прави уговорката, че не е гледал постановката на Тимофей Кулябин: „За самия спектакъл не мога да говоря, но според многочислените негови описания в медиите и блоговете, мога да допусна, че той е интересен и спорен, а това означава, че вече заслужава внимание.Става дума не за самия спектакъл или за създателите му – става дума за принципа. А принципа се състои в това, че театърът не е храм и към него не са приложими онези закони, които се отнасят към църковното богослужение. Хората, идващи на театрален спектакъл съзнателно идват на среща с изкуството, а то е преди всичко търсене и диалог, включително и критичен диалог“ – смята музикантът. По-нататък той изказва тезата си, че „театърът, както и всяко друго живо изкуство, не може да живее в догма, още повече в религиозна догма“. Владимир Юровски застава зад принципа, че всеки спектакъл може да бъде критикуван и това е „цивилизованата форма да изразиш своето несъгласие“ в културния живот.„Но да даваш режисьора под съд за театрален спектакъл и да изискваш затвор…?! Установявайки стандарти на цензурата за културните институти и система за надзор над тях?! Ами тогава нека да се забрани „Приказка за попа и неговия работник Балда“ на Пушкин, „Вий“ на Гогол и „Възкресение“ на Толстой, като пасквили на свещенослужителя, а „Майстора и Маргарита“ на Булгаков, като пасквил на Свещеното Писание! „Венецианският търговец“ на Шекспир и „Скъперникът рицар“ на Пушкин, а също и добрата половина от съчиненията на Достоевски да забраним за антисемитизъм, ами „Саломе“ на Р. Щраус и „Тристан и Изолда“ на Вагнер да забраним като порнография… Та тогава изобщо целият Вагнер трябва да бъде забранен – за пропаганда на човеконенавистни идеи и т.н.“ Диригентът възкликва и още по-възмутено със следващите си думи: „Само не трябва да забравяме, че такива мерки не са далеч от „средновековния съд на свещената инквизиция“, публичното изгаряне на книги по площадите или печалната памет за „постановленията на партии и правителства за борба с космополитизма и формализма в изкуството“ или дори, не дай Боже, до безчинствата на бойците от „Ислямска държава“!!! Владимир Юровски цитира и пасажи от Конституцията на своята родина: „Руската федерация е светска държава и нито една религия не може да бъде установена като основна или задължителна“, като припомня и друг цитат: „На всеки се гарантира свободата на мисълта и словото“. 42-годишният диригент казва в заключение: „За съжаление, в последно време атмосферата в страната става все по-агресивна и нетолерантна към всяка проява на „другостта" и „инакомислието“ и гонението спрямо създателите на „Танхойзер“ е едно от най-тъжните проявления на тази тенденция.“
Владимир Юровски има блестяща световна кариера, като симфоничен и оперен диригент, свързан е преди всичко с Лондонската филхармония, с оркестъра на Глайндбърнския фестивал и е артистичен директор на Държавния академичен симфоничен оркестър на Русия „Евгений Светланов“. Син е на прочутия маестро Михаил Юровски и по-голям брат на Дмитрий Юровски, също известен диригент. Повече за него ще откриете в сайта на Класик ФМ: „Владимир Юровски дирижира все повече и на руска сцена“ и „Владимир Юровски дирижира и разказва“.