Миналата неделя, 15 февруари 2015г., в полския град Лодз се състоя премиерата на Симфония № 4 от Хенрик Миколай Гурецки. Това бе първото изпълнение на творбата в родината на композитора, която ще прозвучи и на 27 февруари в Катовице. Произведението бе представено от Симфоничния оркестър на Силезия под диригентството на Мирослав Яцек Блашчик. Всъщност световната премиера на Четвъртата симфония на Гурецки се състоя на 12 април 2014г. в Лондон с изпълнение на Лондонската филхармония под палката на Андрей Борейко. Впоследствие, през януари 2015г., произведението се появи в концертните афиши в Лос Анджелис и Амстердам.
Любопитен факт е, че Симфония № 4 (Тансман Епизоди), оп.85 е написана около три десетилетия след Третата симфония. Творбата не е завършена приживе от композитора, който почина през ноември 2010г. Музикалните изследователи считат, че произведението представлява музикалното пътешествие на Гурецки, с което отдава почит на своя колега - полския композитор Александър Тансман. Въз основа на указанията на Гурецки, неговият син Миколай успява да довърши започнатото. Пред полската информационна агенция РАР той коментира, че творбата е „изключително изразителна и изпълнена с екстремни посоки по отношение на динамиката и темпото, които отличават музиката на Гурецки”. По думите му, Симфония № 4 е „много по-различна от предшественика си и е по-близка до Симфония № 2 или до „Беатус Вир”, оп.38, както и до по-късните произведения на баща ми, изпълнени с фолклорни влияния, като „Малък реквием”. Синът на известния полски композитор обяснява, че е почувствал присъствието на баща си докато работи над симфонията. „Привилегия и чест е да бъда въвлечен в този работен процес, но не смятам, че тази творба ми принадлежи”, добавя Миколай.
Хенрик Миколай Гурецки получава международна известност след безпрецедентния успех на неговата Симфония № 3 през 90-те години на миналия век. Произведението, написано през 1977г., предизвиква множество възторжени отзиви, но и остри критики. Тази „Симфония на три оплаквателни песни”, както гласи подзаглавието, „просто се прибавя към декадентския отпадък, който е обградил истинтските върхове на авангардизма”, пише австрийското месечно издание ”Österreichische Musikzeitschrift”. Въпреки това, 55-минутната творба все повече провокира интереса на аудиторията особено след излъчването й в ефира на британското радио Класик ФМ. От записа с участието на сопраното Даун Ъпшоу и Симфониета Лондон, завършен през 1992г., са продадени над 700 000 копия по целия свят. Дискът достига до шеста позиция в британските класации за продажба на албуми, където се задържа в рамките на 38 последователни седмици и престоява там в рамките на 138 седмици. Тук е мястото да си припомним думите на Гурецки, изказани преди години: „Никога не пиша за моите слушатели...Имам какво да им кажа, но те също трябва да положат усилия за това...Знам какво им е необходимо и го усещам с инстинктите си ”.