Вчера в световноизвестния музей Уфици във Флоренция се състоя първото изпълнение на новооткрита творба на италианския композитор Антонио Вивалди. Отговорната задача бе поверена на бароковия ансамбъл „Модо Антикуо” с диригент Федерико Мария Сардели, който случайно открива произведението по време на своите музиколожки изследвания. Пред Би Би Си маестрото обяснява, че инструменталната творба е създадена в периода 1700-1703г. Той вярва, че произведението „ е ключ към разбирането за ранните години на венецианския композитор и неговото музикално образование”. Според диригента, „това откритие хвърля светлина върху един период от работата на Вивалди, който остава забулен в неизвестността и има неизвестна до момента връзка с творчеството на Джузепе Торели. Като цигулар и композитор, развил музикалната форма на концерта, той се превръща в един от учителите на Вивалди”.
Сардели споделя, че се знае твърде малко за ранните години на Вивалди. По думите му, „композиторът е учил за свещеник, но не по собствено желание. Освен това, е изучавал цигулка благодарение на своя баща Джовани Батиста, който по това време е бил известен изпълнител на този струнен инструмент”.
От 2007г. Федерико Мария Сардели, в качеството си на музиколог, отговаря за актуализирането на каталога на Рьом. Заедно със съпругата си Бетина, която също е музикант, намират ръкописа в немска библиотека, който впоследствие получава обозначението RV 820. „Разпознах манускрипта, тъй като се натъкнах на почерка на един от копистите на Вивалди”, твърди Сардели. „След това се свързах с проф. Майкъл Талбот от Университета в Ливърпул, който е най-вещият познавач на творчеството на Вивалди. Той незабавно призна автентичността на творбата и ми помогна за датировката й”. Съвместните усилия на двамата изследователи са признати от Италианския институт „Антонио Вивалди” във Венеция. Въпреки славата, с която композиторът се ползва днес, Сардели счита, че голяма част от творчеството му все още не е открито. „За разлика от Бах, Хендел, Хайдн или Моцарт, Вивалди е бил забравен в периода от 1741г., когато умира, до 1925г., когато бива преоткрит. От една страна, това мълчание в продължение на почти 200 години е разочароващо, но от друга- вълнуващо, тъй като е възможно непрестанно да се правят нови открития ”, пояснява диригентът и музиколог. Той е автор и на книгата ”L'Affare Vivaldi” – исторически роман, който засяга и някои неясни аспекти, свързани с каталога от творби на Вивалди.
Световната премиера на творбата на Вивалди, чието название не се съобщава, ще бъде включено в следващия звукозаписен проект на ансамбъла „Модо Антикуо”, който предстои да се появи под знака на Sony. Работното заглавие, избрано от музикантите, е ”The Young Vivaldi”.