Помие: „Диригентството не е диктатура, но и музиката не е демокрация”

Помие: „Диригентството не е диктатура, но и музиката не е демокрация”

Световноизвестният пианист и диригент гостува в България

„Диригентството не е диктатура и в него може да има някакво политическо поведение. Но и музиката не е демокрация”. Това заяви световноизвестният пианист и диригент Жан Бернар Помие, който гостува в България за изпълнението на Деветата симфония на Бетовен. „Диригентът е призван да спазва приоритетите и да ги налага на оркестъра, за да изпъкнат приоритетите на съответното произведение”, убеден е маестрото. „Не само диригентът определя качеството на оркестъра, а и качеството на оркестъра определя какъв ще бъде диригентът”, обяснява той.

Жан Бернар Помие изучава пиано в Парижката консерватория при Ив Нат и Пиер Санкан, а дирижиране при Ойжен Биго, по-късно при Юджин Истомин в Ню Йорк. След като печели международния конкурс за млади изпълнители в Берлин, на 17 години става най-младият финалист на конкурса „Чайковски” в Москва и започва своята забележителна световна кариера като пианист. Свирил е със знаменити диригенти - Булез, Баренбойм, Мазур, Мета, Мути, Ратъл. „Имал съм големия шанс да споделям многобройни музикални мигове с Херберт фон Караян и със Серджу Челибидаке”, подчерта Помие в интервюто си за Класик ФМ радио. И до днес той си спомня работата с Караян заради „простотата на неговото поведение, с която дирижираше. Там нямаше стреса, че работя с голяма звезда- просто всичко си беше на мястото и функционираше перфектно”. Подобни са и впечатленията му, когато се изявява като солист в оркестрови състави, дирижирани от Добрин Петков и Константин Илиев.

Въпреки че Помие съчетава призванията си на пианист и диригент /с Европейския камерен оркестър, Камерните оркестри на Израел, Лозана, Sinfonia Varsovia и т.н./, счита, че „дирижирането е част от моята музикална природа”. Тази мисъл го отвежда на пултовете на симфоничните оркестри на Сан Франциско, Ротердам, Тулуза, Монако, Италианска и Романска Швейцария, Кралския филхармоничен оркестър, Белгийския национален оркестър, Чешката филхармония и много други.

Същевременно маестро Помие е обезпокоен за бъдещето на новото поколение. „Имам усещането и по-скоро вярата, но не и убедеността, че младите все повече ще влизат в концертната зала, защото интернет не може да им даде това, от което те имат нужда”, смята той. Като носител на най-високите отличия на Франция - Ордена за заслуги към нацията и Кавалер на Почетния легион - Помие коментира трагичните събития в Париж от началото на тази година като повод за „преоценка на ценностите от всички общества”. Какво още сподели Жан Бернар Помие по тези и други въпроси, чуйте от интервюто на Георги Митов-Геми в превод на Зорница Китинска, публикувано в звуковите файлове под снимката вляво.