Как се предпазва слуха на музикантите?

Как се предпазва слуха на музикантите?

Опитът на един австралийски оркестър

Симфоничният оркестър на Куинсленд предприема програма за защита на слуха на музикантите, която има за цел да постигне окуражаващи резултати, съобщава Ройтерс. Сложните анализи на звуковата динамика в концертните зали довели до вземането на голямо разнообразие от мерки, които да помогнат на професионалните музиканти, както и на любителите, да запазят слуховите си способности. „Загубата на слуха е общо явление за оркестровите музиканти- има дори патологични случаи“,твърди Иън О Браян от Школата за медицински науки към Университета на Сидни, Австралия. Като клиничен аудиолог той изследва професионален изпълнител на валдхорна, който не чува добре. „Рискът зависи от индивидуалния инструмент“, обяснява специалистът. „Тромпетистът е изложен на по-голям риск от контрабасиста например“, казва О Браян. В проучване, публикувано наскоро, рискът от загуба на слуха при професионалните музиканти е четири пъти по-висок от този при немузикантите. „Информираност и образованост са основните отправни точки за решаване на въпроса“, смята изследователят.

Преди девет години Симфоничният оркестър на Куинсленд започва постоянно наблюдение на експозицията на шум на всеки музикант, като прави прегледи на данните и дори изготвя карти на шума на редица концертни зали. „Това е най-мащабното проучване, правено някога за тази цел“, потвърждава О Браян. По думите му разположението на звукоизолиращите пана в конкретен музикален салон могат да подобрят звученето и да не вредят на самите музиканти. Правилното им монтиране и високото им качество също са фактори за опазване от слухови проблеми. Резултатите от изследването се потвърждават и от оркестрантите. Според проучването на Симфоничния оркестър на Куинсленд само 7% от музикантите са споделили, че ползват тапи за уши, 55% - понякога, а 11 % - никога. „Оркестрантите, които не са развили умението си да се приспособяват към различна среда, ще отхвърлят тези доводи, но считам, че обучението по тези въпроси трябва да продължи“, подчертава О Браян. „Такава образователна програма за безопасността на музикантите би насърчила тяхната мотивация и би подобрила удовлетворението им от работата“, каза той.

От 2005г. Симфоничният оркестър на Куинсленд монтира в залата си пана, които абсорбират по-добре звука, както и дифузионни панели, които да спомагат за разпространението на звука в по-слабите акустичните пространства на салона. Много от оркестрантите с медни и дървени духови инструменти получиха електронни тапи за уши. „Трудно е да се прецени загубата на слуха, защото тя е индивидуална за всеки музикант. Рисковете при любителите са същите като при професионалистите. Може да се очаква разминаване при любителите, на които им въздейства в по-малка степен, тъй като отделят по-малко време от обичайния работен ден на професионалистите“, счита О Браян.