Преподавателят по музика в Кралския университет „Холоуей“- Лондон, Джефри Бейкър подготвя нова книга, в която разкрива, че венецуелската „Ел Система“ далеч не е „символ на социална справедливост“, а „култ, мафия и корпорация“. Той разкритикува организацията, която чрез музикално образование интегрира деца от бедните слоеве на населението в обществото, за „липсата на прозрачност във финансовите си дела“, както и за липсата на точни критерии за оценка на „чудотворната социална трансформация“. Пред британския вестник „Гардиън“, Бейкър разясни, че е открил неубедителни твърдения, че проектът е насочен към най-уязвимите деца на Венецуела. „Тъй като няма механизми за последователно насочване на тази социална и демографска група, повечето музиканти всъщност произхождат от средните слоеве на населението“, твърди ученият. Джефри Бейкър е извършил своето проучване на терен в рамките на една година във Венецуела, като е разговарял с редица културни дейци и музиканти, свързани със системата на маестро Хосе Антонио Абреу. Според британеца, „оркестрите от „Ел Система“ са модел за абсолютна тирания. В тях някой с голяма власт ти казва какво точно да правиш и да си затваряш устата, за да не приключи историята ти“. Ученият скандализира британската общественост и с дочути истории за интимни връзки между преподаватели и възпитаници. Констатациите на Бейкър повдигат сериозни въпроси относно широко приветстваните усилия на Великобритания да пренесе модела на собствена територия. „За мен тези частни разговори бяха изненада. Това е една история за Ел Система, която не е разказана нито от самата организацията, нито от световните медии“, посочва Бейкър. Подробностите от неговото проучване предстои да бъдат публикувани на 28 ноември 2014г. от престижното издателство Oxford University Press със заглавие „Ел Система: да дирижираш венецуелската младеж“.
„Истината е, че ние сме отворени за критика и считаме, че хората трябва да отидат във Венецуела и да видят с очите си какво става“, заяви Едуардо Мендес- изпълнителен директор на Системата на венецуелските оркестри по време на двустранна среща на музиканти от Венецуела и Швеция, част от образователно-социалния проект. Целта е в него да се съберат един милион млади музиканти до 2019г. По повод твърденията на британския учен, Мендес подчерта: „Не познаваме изследването, нито господина, нито каква е неговата длъжност. Той твърди, че е бил във Венецуела .“ Мендес уточни, че няма скрити концертни календари, а „работни календари“ за децата, които да се включат в образователния процес. Популярният аржентински пианист Алберто Португейш защити „Ел Система“ , като в публикация на „Ел Насионал“ отговори, че е убеден във „фантастичния ефект“ върху цялото образование във Венецуела. „Но не можете да очаквате от една образователна програма да се решат всички проблеми с бедността, която да изчезне в страната“, допълва той. Неотдавна основателят на „Ел Система“ маестро Абреу заяви в телевизионно интервю: „Така се разбива порочния кръг на бедността, тъй като детето с цигулката започва да се обогатява духовно: слуша компактдискове, чете книги, вижда думи на немски език например. Музиката отваря врати към интелекта и познанието, а оттам започва всичко останало“. Той добави, че благодарение на „Ел Система“ изкуството вече „не е монопол на елитите, а право на всички хора“.