Нови звукозаписни проекти, концерти на три континента и журиране на конкурс в България. Така накратко можем да опишем проектите на Елмира Дърварова- първата и единствена до днес жена концертмайстор в историята Метрополитън опера, Ню Йорк, директор на Нюйоркския камерен фестивал, водач на Нюйоркския клавирен квартет. Един от поводите за нейното завръщане в родината е първото издание на Международния конкурс за камерна музика „Пловдив”- 2014, където е избрана за председател на журито. По повод твърденията на челиста Джулиан Лойд Уебър за корупция в почти всички музикалните конкурси по света, Дърварова коментира, че това е опит да привличане на вниманието със сензационни изказвания. „Има конкурси, които са почтени. Всички ние сериозните музиканти и достойните хора и граждани със съвест и с култура бихме могли да осигурим едно честно ниво на конкурс , в който участваме, организираме или провеждаме. За младите музиканти, които се нуждаят от нашата подкрепа, това е първият форум, на който да бъдат да бъдат чути, насърчени, наградени. Така започва кариерата им”, заяви именитата ни цигуларка в предаването „Сутрешно кафе” с водещ Георги Митов-Геми. „Ако и това нямат, то тогава все по-мрачна става картината на бъдещето на класическата музика, което е в своя залез. Макар да се опитваме да го предотвратим, по-скоро сме в упадък, а не сме в прогрес”, категорична е тя.
В ефира на Класик ФМ радио Елмира Дърварова представи някои от най-новите си записи. Последният й диск „Астор Пиацола – от етюдите към тангото” тя записа съвместно с талантливия аржентински пианист Октавио Брунети, който наскоро напусна този свят. Изявената българска цигуларка разкри подробности около кончина му и прекрасното им сътрудничество. Планираните ангажименти в залата на Театро Колон, Берлинската филхармония и Ватикана ще продължат с неговия сънародник Фернандо Отеро, който е пианист от класата на Марта Аргерих, Даниел Баренбойм и на самия Октавио Брунети, но развива своята кариера в стилове като фюжън, танго и джаз. Дърварова направи и световна премиера в радиоефира от първия си съвместен диск с Паскал Роже. Сътрудничеството й с „амбасадорът на френската музика” датира от 2010г., а последната им изява в Ню Йорк очарова публиката със сонатите на Франк, Пуленк и Дебюси и получи широк отзвук в мрежата за видеосподеляне Youtube.
Като важна част от оркестровия състав на Метрополитън опера, Елмира Дърварова коментира и кризата в този световен оперен театър, която се дължи на конфликта между музикантите и администрацията, както и в други американски оркестри. „Това можеше да се предвиди преди 2-3 години, когато се случи банкрутът на Филаделфийският оркестър”, смята тя. По думите й целта на ръководството е била преразпределение на средствата, заделени за възнаграждения на музикалния и артистичен състав, да бъдат пренасочени за други дейности като например ремонт на концертната зала. Сходно е и положението с Оркестъра на Минесота. „Възможно е това да се случи и в България. Метрополитън опера все пак постигна компромис”, обяснява Дърварова.
Цялото интервю с Елмира Дърварова можете да откриете в звуковия файл под снимката, където ще научите още за нейното общуване с големия български оперен певец Николай Гяуров, за подкрепата й за „Каузата Класик ФМ” и за музикалното съвършенство. Очаквайте нова среща с виртуозната ни цигуларка - в събота, 27 септември, между 10 и 12 ч. в „Сутрешно кафе с Радостина Узунова”. След престоя си в България Елмира Дърварова ще изнесе майсторски класове в „Гилдхол Скул”- Лондон, както и концерти в Швеция и Индия.