Рикардо Мути ще напусне Римската опера. От 2011г. италианският оркестров диригент заема поста „Пожизнен диригент“, но причината да се оттегли не се крие в нарасналите отговорности. По всичко личи, че причините са доста по-дълбоки. В писмото си, изпратено до кмета на Рим и директора на оперния театър в града, маестрото пояснява, че напускането му е за дълъг период и ще се превърне в окончателно. Мути изразява съжалението си, че политическите и икономическите проблеми в държавата и по-конкретно трудовите несгоди, с които се сблъскват творческия и административния персонал на Римската опера, са довели до „нажежена атмосфера, която прераства в стачки, несъгласия, невъзможност за репетиции и създаване на програмираните продукции в нормални условия“. Пред италианския вестник „Кориере дела Сера“, той подчерта, че е отегчен от преговорите със синдикатите и „така не може да се постигне необходимото спокойствие“. През новия сезон изтъкнатият диригент трябваше да се качи на пулта за постановките „Аида“ от Джузепе Верди /ноември 2014г./ и „Сватбата на Фигаро“ от В.А.Моцарт /май 2015г./. Новината предизвика сериозен отзвук в Италия, тъй като след кончината на Клаудио Абадо не остава друг толкова изявен маестро като Мути, който да дирижира в родината си. Все пак, 73-годишният диригент ще има ангажименти в Италия с младежкия оркестър „Керубини“, който основа през 2004г.
В рамките на две седмици друг голям европейски оперен театър, остана без именити диригенти – това е Виенската Щатсопер. През 2010г. на поста „музикален директор“ бе назначен диригента Франц Велзер-Мьост. В мотивите за напускане, изложени в писмо до генералния директор на театъра Доминик Мейер, австрийският маестро отбелязва „различията в артистичното управление на тази оперна институция“. Сходни са и причините на френския диригент Бертран де Били, който също отказа да дирижира във Виенската щатсопер. От своя страна, пред австрийския вестник „Куриер“ Доминик Мейер обяви, че французинът е провалил премиерата на операта „Лоенгрин“ от Рихард Вагнер, планирана цели 4 години по-рано. Ето защо Мейер не би допуснал де Били, освен в случаите на заместване в познати постановки. Мениджърът уточнява, че трябва спешно да бъде намерен заместник на Велзер-Мьост, тъй като през новия сезон има 34 спектакъла, които са програмирани под негово диригентство. Припомняме, че 54-годишният австриец ще работи като музикален директор на Оркестъра на Кливланд до лятото на 2018г.