С два концерта бе открита наскоро новата Филхармонична зала в полския град Шчечин. Изграждането й започва през април 2011г., като архитектурните решения са дело на „Студио Бароци Вейга” от Барселона, Испания. Сградата разполага с две концертни зали: голямата има капацитет от 953 места, а малката събира 192 почитатели на музикалното изкуство. Голямата зала е покрита с 3000 златисти плочки. Директорът на концертния комплекс Дорота Серва споделя, че по този начин „голямата зала символизира Слънцето, а камерната зала- Луната. Малката зала е оборудвана с малки LED лампи, които приличат на звезди”. Големият концертен салон в комплекса е четвъртата най-голяма концертна зала в Полша, която разполага с модерно озвучаване, допълнено от звукоизолиращи пана и завеси и специално проектирани зрителски места. На сцената могат да се качат 120 оркестранти и 110 хористи за съвместна изява. Членовете на оркестъра се радват и на нови придобивки зад сцената: звукоизолирани репетиционни зали, гримьорни, шкафчета, мивки с огромни огледала, както и екрани, показващи сцената.
Паркингът за 157 автомобила се намира в подземието на конструкцията на новата Филхармонична зала в Шчечин. Самата сграда е разположена на площ от 13 000 кв.м. и има пет етажа, два от които се намират под земята. На партера на сградата са предвидени кафене, билетен център и музикален магазин, а на последният - изложбени пространства. За акустиката са се погрижили от компанията „Моноби”, като звуковата изолация, която те са предложили варира от 54 до 67 децибела.
Ефектният външен вид на концертния комплекс го превръща в една от най-интересните обществени сгради в Полша. Външното покритие на сградата представлява многослойна система, съставена от различни метални профили, които осигуряват и топлинен комфорт вътре в сградата и се адаптират перфектно към сложната геометрия на покрива. „Сградата съчетава традиция и съвременност”, считат кураторите и архитектурни критици Томаш Малковски и Марчин Шчелина. По думите им традицията се открива във формата на сградата, която прилича на историческа фасада, образувана от високи сгради, които са характерни за пространствата около пристанищата. Малковски и Шчелина смятат, че модерното е в монолитния бял цвят и липсата на прозорци, но отбелязват, че нощният изглед на сградата е по-скоро кичозен. Специалистите коментират обаче, че интериорният дизайн филхармоничната зала е един от най-добрите в полските обществени институции. „Харесваме тази чистота, геометрия, пространствена сложност. Посетителят влиза в огромен светъл вестибюл, изкачва елегантни стъпала, за да достигне до кулминационната точка- влизането в концертната зала”, посочват Малковски и Шчелина.
Според полския музикант и музикален продуцент Якуб Кошчушко, новата концертна зала в Шчечин „прилича на айсберг”. В ефира на Класик ФМ радио той подчерта, че за него няма нищо по-важно от акустиката в залата. За музикалните си проекти и за останалите забележителности в Шчечин, чуйте повече от интервюто на Георги Митов-Геми със самия Якуб Кошчушко в звуковите файлове под снимката вляво.
Дали София заслужава нова концертна зала като тази в Шчечин? От кого/какво зависи, за да я има? Коментирайте по-долу.