Дворжаковия концерт за виолончело през очите на режисьора Тони Палмър

Дворжаковия концерт за виолончело през очите на режисьора Тони Палмър

През 1988г. именитият британски режисьор Тони Палмър

През 1988г. именитият британски режисьор Тони Палмър посвети свой филм на чешкия композитор Антонин Дворжак. Така сред многото му документални творби за видни музиканти, се появи и „Dvorák - In Love?“ – филм, който изследва историята, стояща зад едно от най-забележителните и популярни произведения за виолончело и оркестър – Концерта на Дворжак в си минор, ор.104, композиран през 1895г. От юли 2014г., или 26 години след създаването на филма, тази документална творба вече преживява и своя втори дебют – „Dvorák - In Love?“ сега се разпространява и на DVD. Още в началото на 80-те Тони Палмър посещава Прага в търсене на книги за най-известния чешки композитор, но изненадващо не успява да открие. Така той решава да филмира нов запис на концерта и през септември 1988г. в Прага заснема изпълнение на британския виолончелист Джулиан Лойд Уебър - http://www.classicfm.bg/bg/news/view/1950/djulian_lojd_uebyr_ay_pochti_vsichki_muzikalni_konkursi_sa_korumpirani_au/ и Чешката филхармония, под диригентството на маестро Вацлав Нойман. Този документален разказ надзърта не само зад кулисите на изпълнението, но и паралелно разкрива историята зад самото произведение. „Dvorák - In Love?“ първоначално е копродукция с тогавашната Чехословашка телевизия, която обаче не харесва филма, след като го вижда завършен. Заради политическия контекст в него – идеята за свобода и чешката национална идентичност по това време, творбата не е била показана в родината на Дворжак. Но само след две години /през 1989г./, когато социалистическия лагер се разпадна и страната доби независимост от СССР, този филм е бил първата документална продукция, която новоосвободената Чешка телевизия показва на аудиторията си. „За мен интересното беше, че направихме записа през 1988г., когато все още важаха правилата на комунистическа Чехословакия“ – спомня си сега Джулиан Лойд Уебър в интервю за сайта flickeringmyth.com, по повод официалното разпространение на филма на DVD. „Но когато се върнах в Прага след няколко години, градът беше напълно променен. Спомням си, че преди всичко беше много тъмно, през нощта нямаше отворени кафенета и почти нямаше улично осветление. А когато се върнах след две години, вече всичко беше преобразено… Сигурен съм, че за хората това е било едно голямо освобождение“ – казва виолончелистът.