Андрей Белов: „Просто погледнете в нотите, за да направите музиката още по-красива!“

Андрей Белов: „Просто погледнете в нотите, за да направите музиката още по-красива!“

„Свиренето с по-малко емоция, може да създаде по-красива музика“

„Свиренето с по-малко емоция, може да създаде по-красива музика“ – смята украинският цигулар Андрей Белов. Той дискутира тази тема в новия брой на реномираното месечно музикално издание The Strad, специализирано за струнни изпълнители. Андрей Белов е музикант от Украйна, роден през 1981г. и взел цигулката в ръцете си само пет години по-късно, когото някои наричат „гуру“ на младите цигулари днес. Принадлежи към поколението на онези водещи украински артисти, които имат блестяща световна кариера. Живее в Германия, където още от 15-годишен се обучава в Университета по музика и драма в Хановер, а по-късно се е усъвършенствал и в Парижката консерватория. Има отношение към младите музиканти и създава организацията Musik Braucht Freunde, която оказва финансова подкрепа на студентите от университета. Той е главната фигура в известния струнен квартет „Карол Шимановски“, печелил е много конкурси, което му е дало възможност да се срещне и работи с Гидон Кремер, Юрий Башмет, а по-рано и с покойния вече Владимир Крайнев. „Свиренето с повече усилие не означава непременно, че ще има по-голям напредък – споделя Андрей Белов за The Strad – а това е нещо парадоксално, защото ние вярваме, че колкото повече усилия се вложат, толкова по-добре се получава“. Цигуларят дава конкретен пример от практиката си съвсем неотдавна, когато е музицирал заедно с пианиста Кит Армстронг: „Свирихме Моцартова соната пред Алфред Брендел. Когато говорихме за нейната втора част, която изпълняваме по-експресивно, той каза: „Вие свирите твърде емоционално, а това е „serioso“. Тогава ние трябваше да изключим емоциите си по някакъв начин и просто да погледнем в нотите, за да направим музиката дори още по-красива“ – разказва Андрей Белов. Музикантът споделя с охота и още от разсъжденията си по тази тема и обобщава: „Нашият начин на мислене относно интерпретацията се развива с течение на времето. Една година вие ще свирите дадена пиеса със своя учител по определен начин, и десет години по-късно може да се наложи да имате много различни идеи за нея. Например – от колко повече страст, изразителност или пък обективност се нуждае тя“. The Strad дава трибуна на Андрей Белов в броя си за месец август 2014г., за да разсъждава върху начините на интерпретация - специално за аудиторията на младите цигулари и как могат те да станат по-съзидателни в работата си.