Започва проучване и анализ на неправителствения сектор с акцент върху фестивалите. Това обявиха от Българската фестивална асоциация /БФА/ на специална среща пред обществеността, проведена наскоро в Музикален център „Борис Христов”. Инициативата е част от проекта „Българо – норвежко партньорство за прозрачна и ефективна публична подкрепа на културния сектор в България”, който се разработва съвместно с Норвежката фестивална асоциация по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 – 2014г. Размерът на финансиране е 41 350 Евро, от които 35 000 Евро са осигурени от тази Програма за подкрепа. Проектът се развива в рамките на 22 месеца до декември 2015г.
Една от основните дейности е базисно картографиране на фестивалите в България, като за целта предстои да бъде разработена интернет платформа, където да бъде публикувана такава информация. „Ще се стремим да изградим максимално прозрачна комуникация така, че неправителствения сектор да бъде чут и лицето на фестивалите да бъде изведено на преден план, за да можем да открием тяхното икономическо, социално и културно значение за страната”, коментира изпълнителният директор на БФА Александра Гълъбова. Според нея, се очаква обмен на добри практики и опит в сферата с Норвежката фестивална асоциация, за да се подобри финансирането, оценката и мониторинга на фестивалите. „Предвижда се изготвянето на Бяла книга, която да включва препоръки, базирани на активното участие на неправителствения сектор, както и на поредица доклади на работна група”, добави Гълъбова . Предстои създаване на българо-норвежка експертна група в състав от 5-има българи и 3-ма норвежци. В рамките на проекта ще бъдат проведени информационни семинари в началото на 2015г. в София, а в средата на същата година - 5 семинара в 5 града с цел събиране на информация от активния неправителствен сектор и обмяна на контакти. Планират се две и международни конференции през октомври 2014 и 2015г., като в първата ще бъде изнесена информация за състоянието на европейските, норвежките и българските фестивали. От Асоциацията твърдят, че няма ясна формулировка на термина „фестивал”, но с проект като този ще бъде намерена точна дефиниция.
От БФА лансираха идеята за създаване на Фонд „Фестивали” от страна на Министерство на културата, което през последнага година е отделило само 300 000 лв. за фестивали и тържества. От своя страна, диригентът проф. Емил Янев призова за пълна прозрачност при създаването на такъв фонд, който трябва да бъде към Асоциацията, а не към друга държавна структура. Диригентката Таня Христова отбеляза, че „фестивалът трябва да бъде във всички сфери на културата. Държавата да бъде задължена да дава пари, а не просто поканена”. По думите на председателя на постоянната комисия по образование, култура, наука и културно многообразие Малина Едрева трябва да се провежда „активен диалог с общината” и „на базата на опита си можем да участваме активно за изграждането на тази национална политика”. Фестивалният мениджър Момчил Георгиев отбеляза, че с този българо-норвежки проект се взима много добър пример от най-богатата държава в Европа. „И в Румъния бе намалена субсидията на фестивала „Енеску” на 5 млн. евро, но има приоритети за страната и фестивалът продължава”, сподели той.
„В Норвегия имат система за финансиране на фестивалите, изпитана във времето с добър резултат и качество за фестивалите”, поясни председателят на УС на БФА Васил Димитров. „Фестивалите с висока категория получават гарантирано финансиране за срок от 3 години. Очакваме това партньорство да ни помогне да открием верния път за постигане на поставените цели”, коментира той. Според Димитров, „фестивалите имат икономически ефект, който се изразява в похарчените средства на мястото, където се провеждат. Така например ефектът на фестивала в Единбург възлиза на 11 млн. паунда. Единственият път за България не само в културно отношение е да изравним стандартите с европейските страни”.