На 29 юни се навършиха 100 години от рождението на знаменития чешки маестро Рафаел Кубелик /29.VI.1914 – 11.VIII.1996/. Чехия му посвещава множество различни събития, но най-специален акцент имаше в програмата на тазгодишния фестивал „Пражка пролет“, проведен за 69-ти път между 12 май и 2 юни. Още в първата фестивална вечер бе отдадена почит към паметта на един от най-великите диригенти на ХХ век, чрез изпълнение на Чешката филхармония под палката на Иржи Белохлавек, която традиционно представи цикъла „Моето отечество“ на Сметана. И това съвсем не е случайно, тъй като Рафаел Кубелик имаше дълга плодотворна връзка с този прочут музикален фестивал. Той е не само един от неговите основатели, но и първият, който през 1946г. е дирижирал откриващия концерт от „Пражка пролет“. Години по-късно, вече след падането на комунизма, през 1990г. Кубелик отново бе в този роля - в тържествената първа вечер от фестивала. Маестрото напусна Чехословакия през 1948г. и не откликна на нито един от призивите да се завърне обратно, отправени му от страна на властите в социалистическата държава. Така, дирижирайки десетилетия наред в чужбина, той остана в историята на Чикагския симфоничен оркестър, Кралския оперен театър „Ковънт Гардън“, Симфоничния оркестър на Баварското радио, Метрополитън опера, а в репертоара му бяха цели цикли със симфониите на Шуман, Бетовен, Малер, Брамс, също и Дворжак - цикъл с увертюрите и симфоничните поеми на композитора. И разбира се, оперите на Моцарт, Верди, както и Сметана, Яначек, Дворжак и мн. др. Интересно е да надникнем в архивите на Чикагския симфоничен оркестър, чиято история е дълбоко свързана с чешкия диригент и композитор – той е петият музикален директор на състава, а като гост диригент се е радвал на обичта и уважението на оркестрантите от 1949 до 1991г. В специален материал, посветен на 100-годишнината, оркестърът сега припомня: „На 17 и 18 ноември 1949г., 35-годишният Кубелик прави своя американски дебют със Симфоничния оркестър на Чикаго в първия от серия абонаментни концерти /включително и няколко премиерни за оркестъра изпълнения/. Тези програми включваха: Сметана – Увертюра към „Продадена невеста“, Моцарт – Симфония №38 /Прага/, Яначек – „Тарас Булба“ и Брамс – Симфония №1“. В архивите на американския оркестър се отбелязва и още нещо – как на 29 декември същата година вестник „Chicago Tribune“ обявява, че Рафаел Кубелик ще стане „музикален директор на Чикагския симфоничен оркестър през следващата есен“. Специално се подчертава, че диригентът е и най-младият музикант, заемал този пост в историята на оркестъра, но въпреки това - „той въвежда над 70 творби в репертоара, а неговите интерпретации на произведения от родната му Чехословакия привлякоха похвала от страна на критиката“. В архивите на Чикагските симфоници е записано още, че финалното излизане на сцена на Рафаел Кубелик с оркестъра бе на 18 октомври 1991г., когато дирижира „Хусистка увертюра“ на Дворжак - в гала концерт, чиято програма пресъздаваше историческия първи концерт на симфониците, състоял се на 16 октомври 1891г.